Привіт!
У речень може бути різний настрій і різні цілі. В цьому вони дуже схожі на людей.
Отже, на цьому уроці ти дізнаєшся про:
- речення за метою висловлювання;
- за емоційною забарвленістю.
Готовий? Поїхали!
Уважно подивися відео. Що нового ти дізнався з нього?
Перед тим як познайомитися з новим знанням, дай відповіді на такі запитання:
Які розділові знаки ми можемо ставити в кінці речення? Чим окличні речення відрізняються від неокличних?
А тепер прочитаймо речення нижче вголос. Чи з однаковою інтонацією ти їх читаєш? Яку думку висловлено в кожному реченні?
1.Діти їдять торт.
2.Діти їдять торт?
3.Діти їдять торт!
4.Діти, їжте торт.
Отже, як ти міг здогадатися, речення бувають такими за метою висловлення:
Розповідне — речення, у якому повідомляється про факт дійсності, явище, подію.
Наприклад: Торт стоїть в холодильнику.
Питальне — це речення, у якому про щось запитується.
Наприклад: Де торт?
Спонукальне — це речення, у якому виражається спонукання до дії (наказ, прохання, порада, вимога, побажання тощо).
Наприклад: Не їж торт!
А тепер потренуймося!
Віднови прислів’я, поєднуючи за змістом частини правої та лівої колонок. Запиши відновлені прислів’я. Поясни їх значення. Визнач речення за метою висловлення.
І ще одна вправа! Розподіли речення у три стовпчики.
Молодець! Ти подолав першу частину уроку! Мерщій далі!
Речення за емоційним забарвленням
Розповідні, питальні й спонукальні речення можуть виражати сильні емоції (почуття, переживання) – радість, здивування, захоплення, біль, сум, відчай, страх. Такі речення називають окличними.
Наприклад:
- Торт з’їли! – розповідне окличне
- Їжте торт! – спонукальне окличне
- Торт з’їли?! – питальне окличне
В усному мовленні окличні речення вимовляємо з окличною інтонацією (тон підвищуємо на початку і в кінці речення).
На письмі в кінці окличного речення ставимо знак оклику. У питальному окличному — знак оклику і знак питання (!?).
А тепер потренуймося!
Прочитай діалог, правильно інтонуючи кожну репліку. Вкажи окличні речення.
— Ти вже повчив уроки?
— Якщо йти до магазину, то ще ні, а якщо гуляти, то вже!
— Чому ти так пізно повернулася додому?
— Я була в Марійки – допомагала їй робити уроки.
— Та вона ж відмінниця!
— Я допомагала Марійці робити мої уроки.
— Який твій найулюбленіший предмет?
— Телевізор!
Ну і остання на сьогодні вправа!
Домашнє завдання
Уяви, що ти їдеш у громадському транспорті. Тобі потрібно вийти, але перед тобою стоять пасажири. Як ти звернешся до них, дотримуючись граних манер? Яким видом речення за метою висловлення та емоційним забарвленням ти скористаєшся? Запиши їх у зошит.
Дякую за роботу!
До зустрічі!