Зараз ти познайомишся з новим розділом мовознавства — СИНТАКСИСОМ. Будемо вивчати словосполучення, речення, текст, розділові знаки. Дехто синтаксис називає математикою в лінгвістиці (мовознавстві). Чому? В кінці теми спробуєш відповісти на це запитання. Зараз ти дізнаєшся про:
- словосполучення, його будову та особливості;
- речення, граматичну основу;
Словосполучення — це щонайменше два самостійних слова, одне з яких є головним, а інше — залежним.
Наприклад: дивитися фільм, солодка вода.
Отже, як зрозуміти, що перед тобою словосполучення?
До словосполучень не належать:
- підмет з присудком (я посміхаюся),
- іменник чи займенник з прийменником (наді мною, з ними, перед домом),
- однорідні члени речення (торт і піца).
Завдання 1
Поміркуй, чому слова у першому рядку є словосполученнями, а в другому — ні.
- пиши красиво, писатиму завтра;
- пишу й малюю, брат пише.
Як думаєш чим відрізняється слово, словосполучення та речення?
Завдання 2
Утвори з кожної пар слів словосполучення, а потім добери до нього синонімічні. Утворені словосполучення запиши. За потреби для граматичного зв’язку слів використовуйте прийменники.
Зразок: Вовк, слід — слід вовка, вовчий слід.
Будинок, цегла; дні, осінь; комп’ютер, програма; витвір, природа; економіка, розвиток; земля, Україна; сік, яблука; хвилі, Дніпро; берег, море.
Завдання 3
Спиши, добираючи з дужок таке слово, щоб утворився стійкий вислів — фразеологічне словосполучення. Поясни значення кожного фразеологізму.
Накивати (п’ятами, руками), пекти (раки, млинці), скласти (книжки, руки), народитися (восени, в сорочці), вовчий (хвіст, апетит), зарубати на (носі, колоді), підставити (стільчик, ногу).
Завдання 4
Виконай інтерактивну вправу таким чином:
- з’єднай слова так, щоб утворилися словосполучення,
- після того, як усі слова будуть з’єднані, натисни кнопку перевірки.
Домашня робота
Підручник: вправа 373 сторінка 140.
Дякую за роботу!