Привіт!
На цьому уроці ти дізнаєшся як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми та розробиш програму з числовими величинами. Готовий? Тоді поїхали…
Як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми?
У середовищі Lazarus для введення даних користувачем використовують функцію InputBox(), значення якої надають змінній відповідного типу.
Результатом використання цієї функції, як і функції input() мовою Python, є значення рядкового типу. У результаті виконання команди присвоювання, що містить таку функцію, на екран буде виводитися вікно введення, що містить заголовок, текст підказки та поле введення, до якого з клавіатури слід ввести потрібне значення.
Значення заголовка вікна, підказки для введення даних та значення за замовчуванням є аргументами функції InputBox():
Дуже часто тобі необхідно перетворити значення рядкового типу в числове або навпаки, використовуй функції, що подані в таблиці:
Наприклад, щоб змінна n при введенні даних користувачем із клавіатури набула цілого значення, у редакторі коду записують команду:
У результаті виконання такої команди буде відображено вікно введення.
Якщо після введення даних у поле введення користувач обере кнопку ОК, то змінній n буде надано значення, введене користувачем. Якщо натисне Cancel, то змінна n набуде значення, що вказане як значення за замовчуванням.
А тепер потренуйся!
Молодець!
Переходь до наступного етапу!
Виконай проєкт
У середовищі програмування Lazarus розроби проєкт Суматор, у якому після натиснення кнопки Старт у вікні введення даних слід ввести трицифрове ціле число. Після цього у вікно повідомлення буде виводитися сума його цифр.
1. Сплануй проєкт. Передбач, які об’єкти будуть використані на екранній формі та які події будуть відбуватися з ними.
2. У папці “Навчальний проєкт” власної структури папок створи папку Суматор. Виконай інші дії підготовчого етапу розробки проєкту.
3. У вікні дизайнера форми середовища Lazarus додай об’єкт — кнопку. Надай значення її властивості Caption:Старт.
4. Створи процедуру опрацювання події: натиснуто кнопку Старт. Опиши змінні величини, які будуть використовуватися (наведено нижче в таблиці).
5. Запиши команду введення значення для змінної
chislo: chislo := StrToInt(InputBox(‘Введення числа, ‘Введіть трицифрове число:’, ”));
6. Проаналізуйте та введіть програмний код виділення цифр числа:
dig1 := chislo div 100;
chislo := chislo – dig1 * 100;
dig2 := chislo div 10;
dig3 := chislo – dig2 * 10; s := dig1 + dig2 + dig3;
7. Додай до програмного коду команду створення вікна повідомлення:
MessageDlg(IntToStr(s), mtInformation, [mbOk], 0);
8. Запусти проєкт на виконання. Перевір: для введеного числа 732, ти маєш отримати результат 12.
9. Заверши роботу з проєктом і середовищем програмування.
Якщо у тебе виникли проблеми у виконанні проєкту, скористайся підказкою:
Домашнє завдання:
У середовищах програмування Lazarus розроби проєкт Електрика, за допомогою якого можна визначити опір електричного кола R, якщо в ньому провідники з опорами R1, R2, R3, R4 з’єднані послідовно R = R1 + R2 + R3 + R4.
Урок завершений!
Успіхів тобі!