img
img

Детальніше

Інформатика. Складання алгоритмів, опрацювання числових величин у навчальному середовищі програмування, їх налагодження і виконання

Привіт!

На цьому уроці ти дізнаєшся як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми та розробиш програму з числовими величинами. Готовий? Тоді поїхали…

Як забезпечити введення даних користувачем при виконанні програми?

У середовищі Lazarus для введення даних користувачем використовують функцію InputBox(), значення якої надають змінній відповідного типу.

Результатом використання цієї функції, як і функції input() мовою Python, є значення рядкового типу. У результаті виконання команди присвоювання, що містить таку функцію, на екран буде виводитися вікно введення, що містить заголовок, текст підказки та поле введення, до якого з клавіатури слід ввести потрібне значення.

Значення заголовка вікна, підказки для введення даних та значення за замовчуванням є аргументами функції InputBox():

Дуже часто тобі необхідно перетворити значення рядкового типу в числове або навпаки, використовуй функції, що подані в таблиці:

Наприклад, щоб змінна n при введенні даних користувачем із клавіатури набула цілого значення, у редакторі коду записують команду:

У результаті виконання такої команди буде відображено вікно введення.

Вікно введення

Якщо після введення даних у поле введення користувач обере кнопку ОК, то змінній n буде надано значення, введене користувачем. Якщо натисне Cancel, то змінна n набуде значення, що вказане як значення за замовчуванням.

А тепер потренуйся!

Молодець!

Переходь до наступного етапу!

Виконай проєкт

У середовищі програмування Lazarus розроби проєкт Суматор, у якому після натиснення кнопки Старт у вікні введення даних слід ввести трицифрове ціле число. Після цього у вікно повідомлення буде виводитися сума його цифр.

1. Сплануй проєкт. Передбач, які об’єкти будуть використані на екранній формі та які події будуть відбуватися з ними.

2. У папці “Навчальний проєкт” власної структури папок створи папку Суматор. Виконай інші дії підготовчого етапу розробки проєкту.

3. У вікні дизайнера форми середовища Lazarus додай об’єкт — кнопку. Надай значення її властивості Caption:Старт.

4. Створи процедуру опрацювання події: натиснуто кнопку Старт. Опиши змінні величини, які будуть використовуватися (наведено нижче в таблиці).

5. Запиши команду введення значення для змінної

chislo: chislo := StrToInt(InputBox(‘Введення числа, ‘Введіть трицифрове число:’, ”));

6. Проаналізуйте та введіть програмний код виділення цифр числа:

dig1 := chislo div 100;

chislo := chislo – dig1 * 100;

dig2 := chislo div 10;

dig3 := chislo – dig2 * 10; s := dig1 + dig2 + dig3;

7. Додай до програмного коду команду створення вікна повідомлення:

MessageDlg(IntToStr(s), mtInformation, [mbOk], 0);

8. Запусти проєкт на виконання. Перевір: для введеного числа 732, ти маєш отримати результат 12.

9. Заверши роботу з проєктом і середовищем програмування.

Якщо у тебе виникли проблеми у виконанні проєкту, скористайся підказкою:

Домашнє завдання:

У середовищах програмування Lazarus розроби проєкт Електрика, за допомогою якого можна визначити опір електричного кола R, якщо в ньому провідники з опорами R1, R2, R3, R4 з’єднані послідовно R = R1 + R2 + R3 + R4.

Урок завершений!

Успіхів тобі!

Залишилися питання?

Наші куратори обов'язково зв'яжуться з вами