Перш ніж розпочати наш урок, давай пригадаємо, те що вже добре знаємо, для цього використаємо наступну вправу
Отже, ми вже знаємо, що окрім звичайних чисел, ми маємо ті біля, яких завжди пишеться якась частинка , наприклад: 6 см, 5 кг, 2 л, 10 грн… і так далі. Такі числа називаються іменованими, ці числа мають свої “імена”.
Числа, які отримуємо при вимірюванні величин називаються іменованими числами.
Давай зробимо перерву та застосуємо наші знання в реальному часі
Різницеве порівняння чисел
А тепер порівняймо кількість машин та ракет. Порахуємо кількість предметів в кожній множині.
Число машин — 4, а ракет — 6. Число 6 більше, ніж 4. Визначимо, на скільки ракет більше, ніж машин та знайдемо на скільки машин менше, ніж ракет. З’єднаємо ракети і машини парами.
З малюнка видно, що ракет більше на 2 – щоб кількість іграшок стала однаковою, треба прибрати дві ракети, їх також стане 4, а 4=4
Машин менше на 2, щоб кількість іграшок стала однаковою, треба поставити ще дві машини, їх також стане 6, а 6=6.
Але в житті не завжди можна буде скористатися малюнком. Накреслимо схему до нашого малюнка.
На схемі перший відрізок і число 4 позначають кількість машин, другий відрізок і число 6 — кількість ракет.
Другий відрізок ділиться на дві частини: стільки ж, скільки машин — 4, і ще кілька. Частинка другого відрізка зі словом «і» вказує на різницеве відношення чисел.
Щоб дізнатися на скільки ракет більше, ніж машин. Треба забрати стільки ж ракет, скільки в нас машин — 4 і подивитися, скільки їх залишиться. Це число і покаже нам, на скільки було більше ракет або на скільки менше машин.
6−4=2
Щоб дізнатися на скільки одне число більше або менше іншого, треба від більшого числа відняти менше число.
А тепер трішки завдань
- За малюнком склади і розв’яжи задачі
- Виконай завдання, обери правильну відповідь
Знаходження невідомого зменшуваного. Знаходження невідомого від’ємника.
Сьогодні ми будемо вчитися розв’язувати задачі на знаходження невідомих компонентів дії віднімання.
Перегляньмо відео та навчимось розв’язувати задачі
Розв’яжемо першу задачу.
У мене було кілька машин, я подарував другу 2 машини. У мене залишилось 3 машини. Скільки машин було в мене спочатку?
Запишемо короткий запис за допомогою головних слів:
Було — ?
Подарував — 2
Залишилось — 3
Намалюємо схему до задачі.
Це задача на знаходження невідомого зменшуваного. Її можна розв’язати кількома способами.
Міркуємо так:
1. Слово «було» — це більше за змістом число. Більше число знаходять дією додавання.
Щоб знайти, скільки машинок було спочатку, треба до числа машинок, що в мене залишилась, повернути (додати) машинки, що я подарував (віддав). До числа 3 додати 2, буде 5.
2. Кількість машинок, що в мене була спочатку — це ціле число, бо коли я віддав машинки, їх кількість зменшилась. Ціле число — більше, ніж частини, і знаходиться дією додавання.
3. Розв’яжемо задачу за правилом знаходження невідомого зменшуваного.
Кількість машинок, що в мене була спочатку — це зменшуване.
Щоб знайти невідоме зменшуване, треба до різниці 3 додати від’ємник 2, буде 5.
Запишемо розв’язання задачі:
Розв’язання:3+2=5
Відповідь: було 5 машин.
Розв’яжемо іншу задачу.
У кошику було 9 горіхів. Коли білочка з’їла кілька горішків, у неї залишилось 5 горіхів. Скільки горіхів з’їла білочка?
Зробимо короткий запис за допомогою головних слів:
Було — 9
З’їла — ?
Залишилось — 5
Намалюємо схему до задачі.
Це задача на знаходження невідомого від’ємника. Її можна розв’язати кількома способами.
Міркуємо так:
1) Слово «з’їла» вказує, що горіхів стало менше. Білочка з’їла не всі горіхи, отже, з’їла частину, а частина знаходиться дією віднімання. Треба від цілого числа — числа горіхів, що були у кошику, відняти частину — число тих горіхів, що залишились. Отже, від числа 9 відняти 5, буде 4.
2) Розв’яжемо задачу за правилом знаходження невідомого від’ємника. За умовою задачі слово «з’їла» означає дію віднімання. Друге число при відніманні називається від’ємник.
Щоб знайти невідомий від’ємник, треба від зменшуваного 9 відняти різницю 5, буде 4.
Запишемо розв’язання задачі:
Розв’язання:9−5=4
Відповідь: білочка з’їла 4 горіхи.
А тепер завдання для тебе
- Знайди невідоме зменшуване за зразком. Запиши складені рівності.
- Коли з автобуса вийшло 7 пасажирів, у ньому залишилося 10 пасажирів. Скільки пасажирів було в автобусі?
- За допомогою чотирьох цифр 5 і знаків «+» та «-» склади вираз, значення якого дорівнює 10.