Трішки історії.
Так сталося, що сьогодні освіта стала випробуванням для здобувачів. А саме – дистанційне навчання, про яке поговоримо далі.
За визначенням Міністерства освіти і науки України, дистанційна освіта – це можливість отримати необхідні знання віддалено від навчального закладу, а процес навчання будується використовуючи різні комунікативні технології.
Зараз серед людей побутує думка, що пандемія коронавірусу дала початок дистанційній освіті, але насправді дистанційка з’явилась досить давно.
Якщо заглянути в історію, дистанційне навчання виникло ще у XVIII столітті, коли з’явився доступний поштовий зв’язок, але це були поодинокі випадки. Якщо більш конкретно, то роком народження дистанційної освіти вважають 1840 рік, коли Ісаак Пітман запропонував навчання через поштовий зв’язок для студентів Англії, тоді таке навчання здобуло певну популярність, оскільки студенти могли поєднувати навчання в університеті зі звичними повсякденними справами. Учні поштою отримували навчальні матеріали, листувалися з педагогами та складали іспити довіреній особі.
Цифровий прогрес вносив правки в систему дистанційної освіти і значно спрощував процес навчання. Поява радіо та телебачення збільшила популярність освіти в сотні разів, зробивши навчання більш доступним. Однак, існував значний мінус – відсутність зворотного зв’язку. Ще один новий поштовх дала поява персональних комп’ютерів, хоч і в незначного відсотка населення. Навчальні матеріали почали з’являтися у форматі ігор, зацікавивши користувачів тим, що нові знання можна було отримати не докладаючи значних зусиль. До того ж, в учнів залишається більше часу для відпочинку та своїх улюблених справ.
Україна і дистанційна форма навчання
Відправною точкою для становлення дистанційного навчання в Україні став 2002 рік, коли Міністерство освіти і науки України запровадило експеримент з дистанційного навчання. До початку карантину дистанційне навчання існувало, як державний експеримент, не враховуючи заочного навчання в університетах. Існували школи, які надавали здобувачам освіти можливість обирати форму навчання, але їх було небагато (близько 10).
Початок пандемії 2020 року та загальнодержавні карантинні обмеження піднесли дистанційне навчання на новий рівень популярності. Для вчителів, учнів та їх батьків це стало неабияким випробуванням, і, на жаль, впоратись з ним змогли не всі.
Багато шкіл не могли функціонувати під час дистанційного навчання, основними причинами були віддаленість регіонів, погане забезпечення цифровими технологіями, відсутність інтернету… Такі школи не могли надавати освітні послуги якісно і поступилися місцем дистанційним школам, число яких значно збільшилось на той момент. [https://biblio.lib.kherson.ua/distantsiyne-navchannya-istoriya.htm]
Основні переваги дистанційного навчання
Дистанційну та традиційну школу не можна порівнювати, оскільки це досить різні поняття. Дуже зручно, що зараз можна обрати той формат навчання, який більше підходить та подобається певній дитині.
Дистанційне навчання = ефективне навчання
Звичайно, багато людей ставляться скептично до такого твердження. Але дистанційна форма навчання може забезпечити ефективність засвоєння та сприйняття матеріалу. Звісно, багато хто може посперечатися з такою думкою, але її можна легко підтвердити. Відповідь доволі проста та лежить на поверхні – вчитель, який працює в дистанційному форматі, має можливість створити «гнучкі» уроки, які будуть підлаштовуватись під кожну особистість. Тобто, кожен учень має можливість отримати індивідуальний підхід. З боку вчителя це, звичайно, ускладнює процес підготовки, але позитивно впливає на засвоєння знань учнями. Чи варто говорити про feedback від вчителя до учнів та навпаки? Це вагомий плюс дистанційного навчання, адже в учнів є можливість отримати відповіді на всі питання, які виникають в ході уроку.
Шлях до самоорганізації
Навчання онлайн дає вагомий поштовх до самоорганізації дитини, навіть молодшого шкільного віку. Тут не можна сказати, що діти 1 – 2 класів вже самостійні й можуть організувати процес навчання, відповідальність в такому віці все ж лягає на плечі дорослим. Допомога дітям подолати шлях пізнання нового, позитивно впливає на стосунки «батьки – діти». Поспостерігайте за дітьми у вільний від навчання час, подивіться на те, як швидко вони опановують цифрові технології. В інтернеті часто поширюють відео, де зовсім маленькі дітки, віком 2-3 роки, вправно володіють телефоном, самостійно грають в ігри та знають куди треба натиснути, щоб знайти улюблений мультик чи свої фото. Батьки можуть це використати на свою користь, тобто організувати час, який діти проводять наодинці з гаджетом так, щоб діти вчилися чомусь новому. Показуючи дитині гру, зверніть увагу на те, чи може вона чомусь навчити малечу, адже часто, здавалося б, звичайні ігри вчать дітей знаходити вихід зі складних ситуацій, навчають рахувати, знайомлять з буквами, а часто і з іноземними словами (на підсвідомому рівні).
Починаючи з 3-го класу, в когось з початку, а в когось з середини навчального року, діти стають більш відповідальними і їм вже можна довіряти самостійно організовувати навчальний процес та режим дня загалом, але тримати все під контролем все ж варто. 😊
Багато батьків скаже, що можна перелічувати безліч плюсів дистанційного навчання, але є основний мінус, який перекриває їх – брак спілкування. Але тут можна посперечатися! Поспостерігайте за своєю дитиною протягом дня: скільки часу вона проводить перед екраном комп’ютера чи смартфона? В цей час теж відбувається спілкування. Онлайн-навчання не має на меті ізолювати дитину від суспільства, це швидше про тайм менеджмент – ефективну організацію свого часу. Ніхто не каже, що дитина не має відвідувати різні гуртки, секції, де буде спілкуватись з іншими дітьми, зустрічатися з друзями на вихідних чи у вільний час – це допомагає соціалізуватися та вчить знайомитися і спілкуватися з новими людьми не гірше, ніж школа.
Попри всі суперечки та різноголосся, багато значущих людей визначають, що дистанційне навчання не поступається очному, від такого формату не варто відмовлятися. Нижче декілька думок з цього приводу.
Наталія Кідалова, найкращий вчитель України за версією Global Teacher Prize Ukraine 2019, зазначає: «Майбутнє – за змішаним навчанням, яке дуже легко перемикати в різні режими: збільшувати чи зменшувати офлайн- або онлайн- компоненти, обирати різні організаційні моделі та стратегії відповідно до можливостей, потреб і викликів».
Ще одну важливу думку з цього приводу висловлює Лілія Гриневич, член робочої групи з розробки нового Державного професійного стандарту
за професіями вчителів: “Як би ми не змінювали стандарт змісту освіти, яке б не купували обладнання, все, насправді, залежить від професійних якостей вчителя”, тобто не так важливо, яку форму навчання обере здобувач освіти, важливо те, як вчитель буде подавати матеріал та використовувати можливості навчання.
“Весь світ вже давно успішно використовує інструменти дистанційного навчання, і ми також маємо сприяти їх застосуванню в освітньому процесі. Це урізноманітнить процес навчання, зробить його інтерактивним, дозволить оптимізувати час, якого завжди бракує на якісне освоєння програми», – пояснює державний експерт директорату шкільної освіти Міністерства освіти та науки Олена Лінник [https://life.pravda.com.ua/society/2020/07/2/241517/].
Отже, дистанційне навчання – це не просто тимчасовий крок для збереження освіти в умовах карантину, це великі можливості, які позитивно впливають на сприйняття навчального матеріалу учнями.
Поради батькам, як організувати навчання вдома:
- Створіть чіткий розпорядок дня. Спробуйте створити графік дня разом з дитиною, вказуючи там не тільки час навчання, але й час перерв, відпочинку, перекусів та вільного часу. Це допомагає не тільки під час дистанційного навчання, але й у звичному житті. А також позитивно впливає на нервову систему дитини.
- Мотивуйте та допомагайте. Це дуже важлива умова навчання. Не важливо ваша дитина першокласник чи одинадцятикласник, підтримка та визнання потрібні всім.
- Облаштуйте робоче місце. Відведення окремого місця впливає на правильне ставлення до навчання. Сюди ж слід віднести форму одягу, в якій дитина виконує завдання. Це не має бути піжама, яка на підсвідомому рівні налаштовує нас на сон та відпочинок, але і змушувати дитину сидіти під час занять в офіційному костюмі теж не варто. Одяг має бути комфортним та зручним.
- Пам’ятайте, школа – це НЕ покарання! Не карайте дитину за якісь вчинки, не примушуйте навчатися методом примусу типу: «Сідай за навчання!» – це створить негативну асоціацію. Краще навпаки, створити цікаву атмосферу для навчання: читати разом з дитиною, дивитися фільми та обговорювати їх.
Поради для вчителів:
- Зберігайте спокій. Під час онлайн-спілкування ваш тихий та спокійний голос створить атмосферу затишку для дітей.
- Більше говоріть. Це не про читання лекцій, перетворюючи урок на нудний, нецікавий монолог вчителя. Це про діалог між дорослими та учнями. Діліться ситуаціями з життя, які наближені до теми, ставайте ближчими до дітей. Так учні зможуть вам довіряти і з більшою цікавістю приходитимуть на заняття.
- Використовуйте інтерактивні технології. Відійдіть від принципу: чим більше пишемо, тим краще запам’ятовуємо. Грайте з дітьми, використовуйте онлайн-платформи для подачі матеріалу, складайте ребуси, кросворди, проявляйте свою творчість.
Поради дітям:
Насолоджуйтесь процесом навчання, виконуйте завдання, поважайте вчителів та однокласників.