img
img

Forest School – освіта майбутнього чи повернення до природи?

Діти навчаються у лісі, досліджують природу та розпалюють багаття – концепція Forest School
Світлана Солдак
4. 03. 2025

А у вас теж була мрія прогуляти уроки й податися в ліс? Ну, знаєте, збирати листя, будувати халабуди, досліджувати мурашники… А тепер уявіть, що це не прогулянка, а частина навчання! Ось такою і є Forest School — школа, яка повертає дітей туди, де вони насправді хочуть бути: на природу.

Цей підхід придумали у Скандинавії, де любов до свіжого повітря — майже національна риса. Ну справді, навіщо сидіти в класі, якщо можна вчитися прямо серед дерев? Сьогодні Forest School підкорює своєю філософією батьків і дітей у всьому світі. Тож як це працює — навчання через виживання? 

Історія, яка почалась у лісі

1950-ті роки. Скандинавія. Мороз, вітер, і діти, які… навчаються на вулиці? Звучить трохи дивно, чи не так? Але саме тоді й народилась ідея Forest School. Все почалося з Данії, де у післявоєнний період люди почали шукати способи зробити навчання доступнішим і кориснішим для дітей. Виявилося, що природа — це найкраща “класна кімната”, де можна вчитися не тільки читати, а й думати, розв’язувати проблеми і знаходити зв’язок із реальним світом.

Ідея була простою: діти проводять час на свіжому повітрі, досліджують довкілля, граються, майструють і — о диво! — вчаться. Це не просто прогулянки, а цілий освітній підхід. Усе ґрунтується на скандинавській філософії friluftsliv, яка означає “життя на природі”. У Данії швидко зрозуміли, що така школа не тільки робить дітей щасливішими, а й допомагає їм краще розвиватися.

У 1990-х роках ідея Forest School перетнула кордони Скандинавії та потрапила до Великої Британії. Там її адаптували під свої реалії, додавши акцент на розвиток соціальних та практичних навичок. І це було вау! Британці настільки полюбили цей формат, що Forest Schools почали з’являтися по всій країні. Згодом хвиля докотилася до США, де батьки, втомлені від шкіл із жорсткими стандартами й тестами, теж закохалися у цю концепцію.

Сьогодні Forest School є і в США, і в Канаді, і навіть у мегаполісах, де здається, що природа існує лише у вигляді горщика з фікусом. Що їх об’єднує? Свобода, радість від навчання й ті самі пригоди, про які ми мріяли в дитинстві.

Від шишок до ідей

Де ще діти можуть зрозуміти, як влаштований світ, якщо не в самому серці природи? Тут знання – це не сторінки підручника, а досвід: побачити, як сонце змінює тіні, почути, як співають птахи, і дізнатися, що ліс – це справжній живий організм.

На відміну від шкіл Монтессорі, де все ідеально сплановано й вивірено, Forest School приймає хаос природи як найкращого вчителя. Діти вчаться адаптуватися до непередбачуваних змін: вчора трава була сухою, а сьогодні – волога, вітер повалив дерево і це вже нова тема для навчання.

Як зазначається у дослідженні британської експертки з питань освіти Сари Найт, саме така інтеграція з природою розвиває у дітей глибоку прив’язаність до місця. Вони стають не просто спостерігачами, а частиною екосистеми. 

Дозвіл ризикувати: впевненість через подолання

Що може бути спільного між розпалюванням багаття й написанням контрольної? Обидва процеси зазвичай сповнені труднощів, але тільки багаття вчить, що труднощі – це не те, чого треба боятися, а те, що дає силу.

Лазити по деревах, вирізати фігури з дерева чи будувати укриття під дощем – усе це вимагає сміливості. Але сміливість народжується не з успіху, а з невдач. Наприклад, коли діти намагаються запалити багаття, яке вперто не горить, вони стикаються зі своїми обмеженнями. Але варто тільки полум’ю спалахнути – і ось вона, перемога. У дослідженні Найт доведено, що такий підхід розвиває впевненість у собі й стійкість. Це уроки, які не забуваються, бо вони проходять не через слух, а через серце.

Не уроки екології, а уроки любові

Forest School дає можливість полюбити природу настільки, що більше не захочеться ставитися до неї недбало. Діти стають друзями з навколишнім середовищем, спостерігають, як росте клен, чи як птахи будують гнізда. Разом вирішують, як очистити ліс від сміття, висаджують дерева, облаштовують годівнички. Це не просто завдання, а реальний життєвий досвід, що потребує знань, навичок і командної роботи.

Сара Найт говорить про концепцію біофільної взаємодії, яка народжується в таких умовах. Це вроджене відчуття, що людина й природа – єдине ціле. Саме це відрізняє Forest School від інших підходів.

Рух як основа навчання

Фізична активність в Forest School це банальні уроки фізкультури, а частина кожного дня. Наприклад, завдання знайти найкоротший шлях через ліс. Стандартна пробіжка на 100 м. стає геть нудною, в порівнянні з такою стратегічною грою, яка вимагає спостережливості й креативності. Дослідження Найт вказують, що активність на свіжому повітрі покращує концентрацію та допомагає впоратися зі стресом. На відміну від традиційних шкіл, де діти сидять за партами годинами, тут вони можуть рухатися, досліджувати та гратися водночас.

Не тільки багаття, ще й заняття

У Forest School навчання не обмежується лісовими стежками чи вогнищем в оточенні лісу. Це інтеграція природи та класичної освіти, де діти переходять від практичного досвіду до його осмислення.

Наприклад, під час дослідження мініекосистем у лісі діти збирають зразки, спостерігають за комахами, вивчають структуру ґрунту. Після цього вони повертаються до приміщення, щоб під мікроскопом дослідити зібрані матеріали чи нанести свої знахідки на карту. Ліс дає їм контекст і натхнення, а класна кімната — інструменти для систематизації знань.

Хоча в Україні наразі немає шкіл, які повністю відповідають концепції Forest School, окремі елементи такого підходу вже інтегруються у позашкільну освіту. Наприклад, у Карпатах проводять освітні табори, де діти будують укриття від дощу і негоди, вивчають місцеву флору і фауну та вчаться орієнтуватися на місцевості. На Київщині та Львівщині популярними стають “дні лісу,” під час яких школярі беруть участь у командних завданнях на свіжому повітрі, очищують природні території чи вивчають природні процеси.

Враховуючи стреси і втрати, які переживають українські діти через війну, інтеграція елементів Forest School у сучасну систему освіти могла б стати ефективним способом відновлення їхньої емоційної стабільності, розвитку командної роботи та любові до природи. Такі практики не лише зроблять навчання цікавішим, а й допоможуть виростити покоління, яке цінує природу і вміє знаходити рішення в нестандартних ситуаціях.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School