img
img

Як говорити з дітьми про війну – поради для батьків!

Мама розмовляє з дитиною про війну у спокійній атмосфері вдома
Світлана Солдак
8. 04. 2025

Війна змінює життя дорослих та дітей. Вона впливає на світогляд, емоційний стан і почуття безпеки. Можливо, ви самі стикалися з дитячими запитаннями, на які важко знайти правильну відповідь: “Чому війна почалася?”, “Чи всі росіяни – погані?”, “А до нас теж може прилетіти ракета?”

Відповідати на ці питання непросто. З одного боку, ми хочемо захистити дітей від жахливих реалій. З іншого – діти відчувають напругу, чують новини, і мовчання лише породжує страх та невизначеність. Як говорити з дитиною про війну? Як пояснювати події чесно, але не травмувати? Як уникати мови ненависті, не заперечуючи біль і правду? Ми зібрали рекомендації, щоб поділитись із вами.

3-6 років: світ казок і простих пояснень

Для маленької дитини світ ще не має чітких меж і логічних зв’язків. Вона тільки вчиться розуміти, що одна подія може спричинити іншу, але цей процес не є стабільним. Ланцюжки “причина – наслідок” для неї ще не очевидні: якщо мама підвищила голос, значить, сталося щось страшне, а не просто хтось ненавмисно пролив чай. Те саме стосується й війни – дитина не думає про політику, історію чи міжнародні конфлікти. Вона бачить лише те, що відбувається навколо неї, і намагається вписати нову інформацію у знайому їй картину світу.

Масштаби подій також ще не сприймаються об’єктивно. Якщо десь далеко сталася катастрофа, це може здатися так само близьким, як звук грому за вікном. Простір для дитини ще не структурований: те, що відбувається в сусідньому місті чи на іншому континенті, для неї може бути однаково “поруч”. 

Ще один важливий аспект – емоційний фон батьків. Дитина сприймає світ через реакції дорослих. Якщо мама чи тато тривожаться, швидше говорять, напружено переглядають новини, дитина не буде розбиратися, чому саме вони хвилюються – їй достатньо знати, що в атмосфері є небезпека. Навіть якщо їй нічого прямо не пояснюють, вона відчуває загрозу через поведінку батьків.

Крім того, у цьому віці реальність і фантазія ще не мають чітких меж. Дитина може буквально сприймати слова: якщо вона чує, що десь “бомбардують міста”, то може уявити, що ракети летять просто до її будинку. Це не перебільшення, а те, як працює її мозок, намагаючись осмислити невідому інформацію через знайомі образи. 

Що можна говорити?

Простими словами:

  • “Війна — це коли одні люди хочуть забрати те, що їм не належить, і не хочуть домовлятися.”
  • “Іноді люди починають воювати, коли не можуть домовитися. Це дуже погано, і багато людей роблять усе, щоб зупинити війну.”

Через казки та знайомі образи:

  • “Уяви, що є дракони, які хочуть забрати чужий замок, але є хоробрі лицарі, які цей замок захищають.”
  • “Ти бачив, як у мультиках супергерої рятують людей? У реальному житті теж є захисники, які бережуть нас.”

Допомагати відчувати стабільність:

  • “Я завжди буду поруч із тобою. Ми з татом/мамою про все подбаємо.”
  • “Навіть коли у світі щось змінюється, ми разом і це найголовніше.”

Як не варто пояснювати:

🚫 “Є великі країни, які воюють через політику.” (Для малюка це абстрактно, він не розуміє, що таке “політика” і чому вона призводить до війни.)

🚫 “Це дуже складно, ти ще маленький, щоб це зрозуміти.” (Дитина відчуває, що щось від неї приховують, і може почати фантазувати або тривожитися ще більше.)

7-12 років: як так? А що буде далі?

Дитина цього віку вже активно досліджує світ, але її розуміння складних подій, як-от війна, ще дуже відрізняється від дорослого. Якщо у 3-5 років вона просто питала “що це таке?”, то зараз починає запитувати “чому це сталося?” і “що буде далі?”.

Ця допитливість часто йде поруч із прагненням справедливості. Дитина шукає прості пояснення, тому може бачити світ у чорно-білих кольорах: якщо хтось зробив погано, значить, він “злий” від природи, а “добрі” люди завжди мають перемагати. Це може викликати сильне обурення: “Чому всі разом не можуть їх перемогти?”.

Ще одна особливість цього віку – вміння приховувати свої страхи. Дитина може не говорити прямо, що їй страшно, але змінюється її поведінка: вона стає дратівливою, швидко засмучується через дрібниці або частіше просить залишитися поруч. Це сигнал, що вона переживає і потребує підтримки.

Що можна говорити?

Вчити перевіряти інформацію:

  • “Друзі кажуть багато різного. Але не завжди те, що хтось сказав, є правдою. Давай перевіримо, що про це кажуть у новинах.”
  • “Чи всі джерела говорять однаково? Якщо десь інформація зовсім інша, треба розібратися, хто її розповсюджує.”

Заохочувати виражати емоції:

  • “Я бачу, що тебе це турбує. Подумаймо разом, що може допомогти тобі почуватися спокійніше.”
  • “Ти можеш ставити будь-які запитання, навіть якщо вони здаються тобі дивними. Я постараюся відповісти або ми разом знайдемо відповідь.”

Що не можна говорити?

🚫 “Не думай про це, все нормально.” – Дитина все одно буде думати, але мовчки. Краще обговорити її тривоги.
🚫 “Всі, хто нападає – просто злі люди.” – Це спрощує картину світу і не вчить дитину аналізувати події.
🚫 “Ти ще маленький/маленька, тобі це не треба знати.” – Дитина все одно буде шукати відповіді, але в когось іншого (і не завжди в надійних джерелах).

13-18 років: пошук правди і бажання діяти

Підлітки не просто хочуть розуміти, що відбувається, – вони хочуть докопатися до причин, зрозуміти, як саме працює світ і чи є в цій ситуації місце для справедливості. Якщо молодші діти ще можуть приймати пояснення “є добрі і злі”, то підлітки починають помічати складність подій. Вони ставлять глибші запитання: “Чому ця війна почалася саме зараз?”, “Чому інші країни не зупиняють це?”, “Чи була можливість уникнути цього?”.

Водночас їхнє мислення все ще емоційне. Якщо вони бачать щось несправедливе, їм складно прийняти, що вирішення потребує часу, переговорів і складних рішень. Вони хочуть діяти тут та зараз і, якщо не знаходять реальних можливостей, можуть переживати сильне безсилля або схилятися до радикальних поглядів. Наприклад, вони можуть різко реагувати на тих, хто не поділяє їхню позицію, або відчувати роздратування, що їхній голос “нічого не змінює”. Це природно, бо підлітки вперше стикаються з тим, що світ не завжди працює за правилами, які їм пояснювали в дитинстві.

Ще одна особливість – значний вплив соціальних мереж. Багато підлітків отримують новини саме звідти, часто без перевірки джерел. Якщо відео подане емоційно, із сильними візуальними ефектами, вони можуть автоматично сприйняти його як правду, не замислюючись, чи немає тут маніпуляції. Водночас вони схильні сперечатися і захищати позицію, яка здається їм правильною, навіть якщо вона сформована під впливом фейкових новин.

Що можна говорити?

Залучати до розмови, а не повчати:

  • “Які історичні приклади ти знаєш, що схожі на ситуацію зараз? Подумаймо, що в них спільного.”
  • “Чи є щось, що здається тобі незрозумілим у цій ситуації? Можемо разом розібратися.”

Навчати критичного мислення:

  • “Як думаєш, якщо інформація викликає дуже сильні емоції – можливо, її подали так спеціально?”

Підтримувати бажання діяти:

  • “Якщо хочеш допомогти, є реальні способи: волонтерські ініціативи, збори коштів. Знайдімо те, що тобі підходить.”
  • “Бачу, що ти хочеш висловити свою позицію. Подумаймо, як зробити це ефективно.”

🚫 Що не варто говорити?

  • “Це не твоя справа, не думай про це.” – Підліток все одно буде шукати відповіді, але вже без вас.
  • “Я дорослий, я знаю краще, а ти нічого не розумієш.” – Це викличе супротив і бажання довести протилежне.

Говорити з дітьми про війну – це не про те, щоб знайти “правильні” слова. Це про те, щоб бути поруч, слухати, підтримувати й допомагати розібратися в складному світі. Діти запитуватимуть, сумніватимуться, переживатимуть – і це нормально. Важливо не залишати їх сам на сам із цими емоціями.

Кожен вік має свої особливості, і наша задача – не ховати правду, а пояснювати її зрозумілою мовою, не нав’язувати страх, а давати опору, не забороняти думати, а допомагати розбиратися. Війна – це жахлива реальність, але діти, які ростуть із відчуттям підтримки, любові й віри в силу добра, стають дорослими, які змінюють світ на краще.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School