img
img

Чому батьки не повинні бути “друзями” для своїх дітей

Батьки та дитина спілкуються, зберігаючи батьківський авторитет
Світлана Солдак
14. 07. 2025

«Ми з донькою, як подружки», — каже мама. І це звучить… нібито мило. Але є нюанс. Коли дитина потребує меж, то хто їх встановлює? Коли у підлітка/ки життєва криза, хто стає опорою? І головне — хто тоді відповідає за наслідки?

У сучасному світі, де на перший план виходять довіра, партнерство і мʼякість, усе частіше батьки плутають добрі стосунки з дружбою. Але психологи, дослідження і, врешті-решт, самі діти говорять: нам потрібні батьки. Не друзі.

У цій статті розберемо, чому роль “друга” може бути небезпечною в батьківстві, і що насправді означають теплі, довірливі стосунки без втрати дорослої позиції.

Чому дружба з дитиною — не те що вам треба?

Нам усім хочеться бути “близькими” з власною дитиною. Щоб довіряла, ділилась, не закривалась у кімнаті з криком “ти нічого не розумієш!”. І часто саме з цього бажання з’являється спокуса: “А що, як я стану другом/подругою?”. Людиною, яка не сварить, не критикує, все зрозуміє і підтримає.

Звучить привабливо. Але є проблема: роль друга і роль батька чи матері — це різні функції. І перша не замінює другу.

У чому різниця?

В дружбі ми на рівних. Можемо поділитись слабкістю, змінити думку, не взяти на себе відповідальність. Дружба — це про комфорт і взаємність. Але дитина — не доросла. Вона ще вчиться, ще не має досвіду, ще шукає себе. І в цей момент їй потрібна не “подруга” чи “приятель”, а той, хто сильніший, стабільніший і впевнений у своїй ролі.

Теорія міжособистісного прийняття-відкидання (IPARTheory), розроблена американським психологом Рональдом Роннером, підкреслює: дитині потрібна не просто емоційна близькість, а емоційна безпека — передбачувана, послідовна, доросла. Це як фундамент під ногами. Діти мають знати: “Що б не сталось — мене не відштовхнуть. Я в безпеці.”

А де ж шкода?

👉 Зникають межі — з’являється тривога

Коли ми боїмось “засмутити” дитину, не кажемо “ні”, дозволяємо більше, ніж варто — ми розмиваємо кордони. І дитина залишається в хаосі: що можна, а що не можна. Чому іншим не можна, а мені можна?

Спочатку дитина може радіти та навіть пишатись таким положенням. Проте згодом така невизначеність породжує тривожність, неуважність, дратівливість. Бо там, де немає чітких правил — немає й внутрішньої опори та настає хаос.

👉 Надмірна відкритість — непідсильне навантаження

Дуже часто “батьківська дружба” — це не про дитину, а про самих батьків. “Я довіряю їй усе”, “Я можу їй розповісти, як мені важко”, “Моя дитина — мій найближчий друг”.

Але дитина не готова тримати цей вантаж. Таке “зближення” породжує в дітей відчуття провини і навіть може зміщувати ролі, коли дитина починає “доглядати” за батьками, а не навпаки. Підтримує і намагається піклуватись про емоційний добробут, як це повинні робити дорослі.

👉 Втрата авторитету — втрата довіри

Парадоксально, але коли ми намагаємось стати “своїми” — ми втрачаємо силу. Дитина перестає сприймати нас як тих, хто може підтримати у складну хвилину. Бо бачить: ми самі не знаємо, як бути. Ми сумніваємось, підлаштовуємось, і… здаємось.

Довіра в дитини виникає не там, де їй дозволяють усе. А там, де її розуміють, чують і при цьому тримають стійкі кордони. Згадайте улюбленого вчителя чи вчительку. Скоріш за все вони були: справедливі, теплі й дружні, але чіткі й передбачувані.

Теплі стосунки — просто бути поруч

Бути другом дитині — це не мета. Але бути теплими, цікавими, присутніми в житті дітей — зовсім інша річ. І це можливо навіть тоді, коли ви не “на рівних”. Саме так формується безпечна прив’язаність, яку описує теорія IPAR, коли поруч є дорослий, що розуміє та не перекладає відповідальність.

Психіатриня Кандида Фінк у статті для Psychology Today підкреслює: ми можемо включати елементи дружби: гру, відкритість, довіру, але не як “свої”, а як дорослі. І це спрацює!

Гра — це теж турбота

Здається дрібницею, але саме в грі народжується особлива близькість. Коли дитина показує вам відео про дельфінів або вмовляє зібрати з нею Lego — вона запрошує вас у свій світ. І якщо ви не знеціните це (“У мене справи, давай потім (або ніколи)”), а підтримаєте, проявите цікавість — виникає контакт.

📌 Суть у тому, щоби слідувати за дитиною, а не влаштовувати “корисну активність”. Відкласти телефони, піти до річки без плану, спекти кумедне печиво, забруднивши все навколо борошном — не для галочки, а щоб створити радісні спогади. І тоді ви будете не друг, а дорослий, з яким хочеться бути.

“Це не рівноправна дружба, а дружба у форматі: “Я цікавлюсь тобою, бо ти мені важливий/ва.” І це потужний меседж для дитини”, — каже Фінк.

Розмови, які не повчають

Діти й підлітки часто говорять не тоді, коли ви питаєте, а тоді, коли їм зручно. На кухні. В авто. Перед сном. І тут головне — почути.

Спробуйте слухати без оцінок.

🔸Якщо дитина знов повертається до якоїсь історії — не обривайте:
Замість: “Ну ми ж уже це обговорили”
Спробуйте: “Схоже, це досі тебе чіпляє… Як ти зараз почуваєшся?”

🔸Якщо дитина ділиться чимось для неї важким — не поспішайте з порадами:
Замість: “Ну от, треба було зробити отак…”
Спробуйте: “Бачу, що тобі важко, я тут і я тебе підтримаю.”

🔸 Якщо дитина зізнається в помилці — не варто аналізувати все до дрібниць:
Замість: “Я ж казала, що так буде!”
Спробуйте: “Дякую, що поділився/поділилася. Якщо захочеш — я поруч. Можемо випити чаю і все обговорити.”

Розмова без моралізаторства — це теж прояв батьківської турботи. Ви не розчиняєтесь у “дружбі”, але будуєте міст довіри. А іноді найкращі слова — це мовчання. Просто бути поруч. Дати простір. Не змушувати “виговорюватись”.

Стійкі кордони + емпатія

Дитині не потрібен ще один “свій”, з ким можна побазікати. Їй потрібен хтось, хто витримає її емоції, сльози, протест і мовчання. Хто підтримає, коли вона розлітається на шматки. Хто скаже “ні” — але не через злість, а з любові.

Бути батьком чи матірʼю — не про те, щоб сподобатися. Це про стабільність, що не хитається, коли світ дитини йде шкереберть. Ми не маємо бути ідеальними. Але маємо бути на своєму місці. Завжди.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School