Кажуть, програмування — це щось страшно складне, для дорослих дядьків із трьома моніторами та незрозумілою мовою. А ми кажемо: зовсім ні. Сьогодні код пишуть школярі просто у своїх класах, на перервах між уроками. Там, де ще вчора летіли паперові літачки на перерві, тепер літають ідеї: як зробити гру, чат-бота чи кумедну анімацію у Scratch.
Все це можливо тепер безкоштовно, без додаткових курсів і стресу. Бо є EU Code Week — тиждень, коли будь-яка школа Європи може на кілька днів стати лабораторією програмування. Про що мова — розповімо далі детальніше.
Що таке EU Code Week і чому про нього говорять у всій Європі
EU Code Week, або Європейський тиждень коду, це ініціатива, яку колись започаткували кілька вчителів і викладачів інформатики. Їм хотілося показати, що програмування просто одна з мов, якою теж можна навчитися говорити. І мова ця не лише комп’ютерів, а в першу чергу логіки, уяви та послідовності.

З часом до цієї ідеї долучилися сотні шкіл, університетів, громадських організацій, а потім і Європейська комісія. Тепер щороку у жовтні по всій Європі відбувається Тиждень коду, коли будь-який навчальний заклад може провести свою подію: урок, гру, воркшоп чи навіть фестиваль, присвячений тому, як працює сучасна технологічна логіка.
Ідея Code Week у тому, щоб прибрати страх перед технологіями, щоб показати, як працює мислення програміста: коли помилка стає можливістю для нового рішення.
Діти дізнаються, що будь-яка програма — це набір послідовних кроків, а отже, будь-яке завдання можна розкласти на прості дії. Це навчає аналітичного мислення, терпіння й самостійності — навичок, які важливі в будь-якій сфері, не лише в ІТ.
Ще один важливий аспект — це командна робота. Багато активностей Code Week побудовані як групові: школярі створюють спільний проєкт, домовляються, розподіляють ролі, допомагають одне одному. Таким чином технологічна освіта стає простором для розвитку соціальних і комунікативних навичок.

В Україні є команда амбасадорів Code Week, які допомагають школам долучатися, проводять онлайн-зустрічі, перекладають навчальні матеріали. Європейська комісія підтримує цю ініціативу, тож школи можуть навіть подаватися на невеликі гранти (до 1000 євро) для проведення власних подій чи закупівлі обладнання.
Як і коли долучитися до Code Week
Кожен навчальний заклад може стати учасником Code Week абсолютно безкоштовно, без складної реєстрації та обов’язкових технічних знань.
- Зайдіть на сайт codeweek.eu. Там є безліч ресурсів: покрокові інструкції для вчителів, відеоуроки, навчальні матеріали для дітей різного віку і навіть готові ідеї для уроків чи шкільних заходів.
- Оберіть формат. Це може бути короткий інтерактив на уроці, квест із “аналоговим кодуванням” на папері, створення гри в Scratch, або проєкт, де старші учні навчають молодших. Головне — цікавість та активність, а не рівень технічності.
- Зареєструйте подію на карті Code Week. Після цього ваша школа з’явиться серед сотень інших на європейській мапі ініціативи. Діти побачать, що вони частина великої спільноти і це створить справжній вау-ефект.
- Проведіть свій День коду. Code Week 2025 триватиме з 11 по 25 жовтня, але точна дата залежить лише від вас. Можна організувати одну активність або цілий навіть тиждень.
Ідеї для натхнення
Іноді, коли кажеш «давайте щось закодуємо», у дітей в очах з’являється той самий вираз, що й у дорослих, коли їм пропонують розібрати податкову декларацію. Але якщо подати все з гумором і грою — то можна побачити справжню магію.

Ось кілька ідей, які працюють навіть без комп’ютера:
👉 Кодування на папері
Найпростіший і найнаочніший варіант. Учитель малює на аркуші простий лабіринт — старт, фініш і кілька перешкод. Завдання дітей: скласти алгоритм, який допоможе «герою» пройти шлях. Команди можуть бути найзвичніші «вперед», «ліворуч», «праворуч». У молодших класах це чудовий спосіб показати, що програмування починається просто з послідовності дій. А в середніх можна ускладнити і, наприклад, додати «якщо/то» (“якщо попереду стіна — то поверни праворуч”). Ця вправа вчить бачити логіку, працювати в команді та не боятися виправляти помилки, як справжні програмісти.
👉 Гра “Робот і програміст”
Ця гра завжди викликає сміх і азарт. Один учень стає «роботом», інший «програмістом». Робот слухає тільки чіткі команди: “зроби крок уперед”, “повернись ліворуч”, “візьми ручку”, “намалюй коло”. Якщо команда нечітка, то робот «зависає». У процесі швидко стає видно, що точність формулювання має значення. Діти починають уважніше добирати слова, перевіряти логіку, радитися одне з одним. Так народжується розуміння, що програмування, по суті, домовленість між людиною і машиною а чіткі формулювання дають вдалі результати.
👉Анімації у Scratch
Scratch — це безкоштовна онлайн-платформа, створена спеціально для дітей, щоб навчити їх програмувати просто і цікаво. Тут усе виглядає як гра: замість коду з літерами й цифрами є кольорові блоки з командами, їх можна перетягувати мишкою й поєднувати між собою, як пазли.
Діти швидко розуміють, що ці блоки, по суті, «команди для героїв». Один блок каже персонажу рухатись, інший говорити, третій змінювати фон чи колір. І вже через кілька хвилин на екрані з’являється маленький мультфільм або коротка гра, яку вони створили самостійно.

Для молодших школярів це перший крок до розуміння, як комп’ютер виконує послідовність дій. А для старших, можливість проявити фантазію: написати сценарій, озвучити героїв, зробити гру з власними правилами.Scratch добре працює на будь-яких пристроях і не потребує складного налаштування, достатньо доступу до інтернету.
👉 “Coding for Peace” — проєкт миру
Ідея цієї активності народилась у кількох європейських школах, а згодом її підхопили й українські. Учні створюють цифрові плакати, короткі відео або міні-ігри на тему миру, взаємоповаги, співпраці. Такі проєкти часто стають спільними: учні різних шкіл обмінюються ідеями, вітають одне одного онлайн, діляться роботами на мапі Code Week. Це чудовий спосіб поговорити про важливе мовою кодування.
У Code Week головне навіть не сам код, а той момент, коли дитина пробує і раптом в неї виходить. Коли вона спочатку плутається, сміється, а потім із гордістю каже: «Дивіться, воно рухається!». Не потрібно готувати щось велике і масштабне, інколи достатньо однієї маленької ідеї, яку можна втілити з класом, навіть без комп’ютера. Головне — дати дітям шанс творити й побачити, що їхня думка має силу.
Хто знає, можливо, саме у вашому класі зараз сидить майбутня інженерка, винахідник або дизайнерка, які одного дня створять щось важливе. А все почалося з простої гри, яка надихнула.