img
img

Дистанційна школа чи репетитор: що ефективніше для дитини у 2025 році

Учитель проводить онлайн-урок із дітьми — сучасна дистанційна школа проти індивідуальних занять із репетитором
Світлана Солдак
17. 10. 2025

Якщо вам здається, що вибір між дистанційним форматом навчання і репетитором — це просто питання зручності, то вітаємо, ви тільки починаєте цей веселий квест. Бо тут, як і в житті, багато нюансів: є дешевші варіанти, є дорожчі, є «для душі», є «аби не пропав рік». 

Тому ми занурилися в міжнародну аналітику, витягли суху суть і тепер розповімо: де більше шансів отримати, а реальні знання і впевненість у своїх силах, а не освіту для «галочки».

Онлайн-навчання: працює чи ні? Все залежить від умов

Коли пандемія змусила світ перейти в онлайн, здавалося, що дистанційна освіта — це квиток у майбутнє: зручно, гнучко, сучасно. Але, як виявилося, усе не так однозначно.

Свіже дослідження, проведене Українським центром оцінювання якості освіти у 2024 році, показало цікаву закономірність. Найвищі результати у читанні, математиці та природничих науках продемонстрували діти, які навчалися переважно очно, але час від часу переходили на дистанційку. Натомість учні, які весь час залишалися лише в одному форматі (тільки за партою, або постійно онлайн) показували нижчі результати.

Різниця складала близько 10 балів, навіть після урахування таких чинників, як тип населеного пункту. За словами директорки УЦОЯО Тетяни Вакуленко, помірне вкраплення дистанційного навчання могло робити освітній процес цікавішим, різноманітнішим і менш стресовим для дітей, а от тривале “застрягання” в одному режимі, навпаки, знижувало загальну ефективність навчання.

А що кажуть світові дані? У 2024 році команда дослідників Catherine Nabiem Akpen та її колеги провели систематичний огляд 18 міжнародних досліджень за останні п’ять років. І тут картина теж неоднозначна: частина учнів повідомляли про покращення своїх оцінок завдяки онлайн-формату, переважно через можливість навчатись у власному темпі й переглядати матеріали стільки разів, скільки потрібно. Водночас більшість опитаних зазначали суттєве падіння залученості: менше спілкування з викладачами та ровесниками, реальних дискусій, більше відчуття ізоляції.

Ще цікавий момент — дані з Мічигану (США) за 2023–2024 навчальний рік. У цьому штаті загальний рівень успішності в дистанційних курсах склав 63%, тоді як у традиційних (очних) курсах — 74%. До того ж найбільше складнощів із навчанням мали саме дев’ятикласники, де прохідність курсів була найнижчою. Часткове поєднання очного й віртуального навчання, за статистикою, працювало краще, ніж “суцільна дистанційка”.

Дистанційна форма навчання може бути ефективною, але лише за певних умов. Це не чарівна паличка, яка автоматично робить навчання кращим. Там, де діти вміють планувати час, працювати самостійно і мають нормальні технічні умови — онлайн може стати класним інструментом. Але там, де цього немає – дистанційне навчання швидко перетворюється на боротьбу за виживання.

І ще один момент, який варто враховувати. Навіть тоді, коли оцінки зростають, сам процес навчання може ставати менш комфортним для дитини. Про це прямо говорять учасники міжнародного огляду: гарні бали не компенсують відчуття самотності та втрати справжньої комунікації.

Тому, якщо дивитися без рожевих окулярів, дистанційне навчання — це інструмент. Як ложка: можна нею їсти суп, а можна забивати цвяхи. Результат залежить не тільки від самої ложки, а й від того, як її використовувати.

А як щодо репетиторів?

Коли говорять про репетиторство, часто уявляють собі когось, хто “підтягує” дитину до контрольної чи допомагає “пережити ЗНО чи НМТ”. Але насправді репетиторство може бути набагато ефективнішим і це підтверджує систематичний огляд Nickow, Oreopoulos і Quan, проведений у 2020 році для Національного бюро економічних досліджень США.

Вчені проаналізували 96 рандомізованих досліджень і встановили: у середньому репетиторські програми покращують результати учнів на 0,37 стандартного відхилення. За мірками освіти це дуже вагомий приріст.

Чому це працює?

💛Найважливіший чинник — особистісна взаємодія. Репетитор бачить, де дитина “провисає”, де потрібно ще раз пояснити простими словами, а де ускладнити завдання. Індивідуальне навчання або заняття в маленькій групі (до трьох учнів) дозволяють зробити процес адаптивним, де учні отримують саме те, що їм потрібно в моменті.

💛Другий фактор — професійність викладача. Дослідження показало, що найкращі результати дають ті програми, де репетитори — це вчителі або спеціально навчені фахівці. Волонтери чи батьки без педагогічної підготовки демонстрували значно слабший ефект.

💛Третій елемент — регулярність і структура. Репетиторство працює найкраще, коли воно проводиться регулярно та вписане у розклад дитини, а не є випадковим чи екстренним заходом перед іспитом.

Але є і підводні камені

Навіть у такому ефективному форматі навчання, як репетиторство, є моменти, про які варто знати.

💛 По-перше, якість має критичне значення. І хороший репетитор не тільки добре знає свій предмет, а й має високий соціальний інтелект, вміє пояснювати, слухати й вибудувати довірливі відносини з учнем. Але знайти такого репетитора може бути тою ще задачкою.

💛 По-друге, витрати часу і коштів. Репетиторські програми потребують регулярних занять, а отже, стабільного графіка і таких же регулярних фінансових витрат. Особливо якщо йдеться про індивідуальне навчання.

💛 По-третє, ефект від репетиторства не виникає миттєво. “Швидких перемог” чекати не варто, щоб побачити реальні зміни у знаннях та навичках, потрібен час і послідовність. 

🚩І ще: навіть ідеальний репетитор не може замінити загальної мотивації учня/учениці. Репетитор допомагає, йде поруч, але не тягне за собою. Тому підтримка цікавості до навчання, різноманітне дозвілля і надихаючі хобі маст хев, і це все на батьках.

Що в підсумку?

І дистанційна школа, і репетиторство — це не універсальні рішення, а різні формати, які працюють у різних умовах та для різних дітей. Але ми точно знаємо одне: у будь-якому форматі діти потребують живої взаємодії, підтримки, емоційного залучення, відчуття, що їх бачать і чують.

Саме так ми будуємо навчання у Dream School: наші онлайн-уроки проходять у невеликих групах, що дає змогу вчителю не просто викладати матеріал, а помічати кожну підняту руку, кожен захоплений або втомлений погляд, адже кожен мрійник та мрійниця важливі. 

Дізнайтеся більше про наш формат на сайті Dream School. Можливо, це саме той баланс, який шукаєте ви та ваша дитина. 💛

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School