img
img

Осіння втома у підлітків: чому мотивації не вистачає і як допомагають прості рутини

Підліток восени сидить за столом і планує тиждень — рутина, що допомагає зберегти фокус
Світлана Солдак
30. 10. 2025

Осінь змінює ритм, дні коротшають, світла менше, і навіть найенергійніші підлітки починають втрачати запал. Ні, вони не «розлінились», просто їх мозок, який тільки вчиться керувати увагою та енергією, реагує на зміни середовища сильніше, ніж у дорослих.

У цей час надіятися на натхнення – це як ловити жовте листя, що розкручує вітер. А от рутина, навпаки створює відчуття стабільності, зменшує стрес і допомагає підліткам тримати фокус навіть тоді, коли мотивація зникає. Тож замість того, щоб шукати «як надихнути дитину», спробуймо зрозуміти, як допомогти їй створити ритм, що працює самостійно. Далі поговоримо про те, чому іноді мотивації може бути недостатньо та про п’ять простих рутин, які не дратують, а навпаки дають сили.

Чому мотивація в підлітків така мінлива

У підлітковому віці мозок перебуває в процесі постійного будівництва. Там безперервно щось з’єднується, оновлюється, руйнується й знову відтворюється. Саме в цей період формується ділянка, що відповідає за планування, самоконтроль і здатність бачити користь у тому, що дасть плоди потім. Поки ця зона (префронтальна кора) дозріває, підлітку складно змусити себе робити те, що не приносить миттєвого задоволення, навіть якщо він чудово розуміє, що це потрібно.

Психолог Лоуренс Стейнберг, професор Temple University та автор дослідження A Dual Systems Model of Adolescent Risk-Taking, описує цей процес як співіснування двох систем. Перша – емоційна, реагує швидко й потужно, шукає нові враження та миттєве задоволення. Друга – когнітивна, навпаки, стримує, аналізує та планує, але дозріває ця система набагато повільніше. Саме тому емоції у підлітків часто випереджають розум, вони діють під впливом моменту, та не встигають проаналізувати наслідки у майбутньому. Їхній мозок ще тільки вчиться бачити користь у відкладеному результаті, тому часто шукає короткий шлях до задоволення.

Восени це відчувається ще гостріше. Менше світла, коротші дні, нижчий рівень енергії, тому організм природно сповільнюється і разом з ним змінюється робота мозку. Дослідження Рея Лама та Роберта Левітана показує, що зменшення природного освітлення впливає на рівень серотоніну та добові ритми, через що людині стає складніше підтримувати уважність і внутрішню зібраність. Для підлітків, чия нервова система ще формується, такі зміни відчутні сильніше.

П’ять рутин, що не дратують

Рутина часто сприймається як щось нудне й передбачуване, але насправді саме вона створює відчуття опори, коли мотивація зникає. Вона не вимагає від мозку постійно вирішувати, з чого почати, що важливіше і коли краще взятися до справи. Замість нескінченного вибору з’являється ритм, у якому день розгортається природно та спокійно.

Психологи Кетрін Арлінгаус і Крейґ Джонстон доводять, що повторювані дії поступово переходять у фоновий режим і звільняють енергію для речей, які справді мають значення. Замість того, аби шукати натхнення, людина спирається на структуру й завдяки цьому тримає внутрішню рівновагу. Для підлітків звичні ритуали допомагають не втрачати орієнтири, зменшують стрес і повертають відчуття контролю над власним темпом життя. Тож далі кілька прикладів того, як така система може виглядати у щоденному житті підлітка.

1. Планування та перевірка тижня

Коли дні зливаються один в один, легко втратити орієнтири, тож недільний вечір може стати моментом спокійного планування. Не треба розписувати кожну хвилину, достатньо лише побачити загальну картину: що чекає протягом наступного тижня, де потрібне більше зосередження й уваги, коли варто дати собі перепочити. Це своєрідна карта, що допомагає відчути напрямок та темп.

А середа може бути точкою перевірки курсу: кілька хвилин, щоб поставити собі просте запитання: “Як мені зараз? Чи я нормально почуваюся у цьому темпі?”. Такий план створює відчуття керованості й зменшує хаос, який часто виснажує сильніше, ніж сама робота.

2. Організований простір для роботи та відпочинку

Навчання починається навіть не з підручника, а з відчуття яке дає місце. Коли навколо безлад, мозок постійно відволікається, намагаючись відсіяти зайве, тому важливо організувати простір, у якому хочеться бути. Наприклад, не подобається вам працювати за робочим столом – розгляньте інші варіанти. Можливо, широке підвіконня, де затишно сидіти, або куточок із теплим світлом і улюбленими дрібницями.

Чистий простір створює ясність, він знімає відчуття напруги й нагадує, що контроль починається з дрібниць. З часом мозок починає асоціювати це місце з увагою та спокоєм і вже сама присутність у ньому допомагає налаштуватися на роботу чи навчання.

3. Час має межі

Коли завдання здається нескінченним – то важко навіть починати. Допомагає просте правило: працювати короткими відрізками. Пів години концентрації і десять хвилин відпочинку, потім цикл знову повторюється.

Такий ритм тренує увагу й водночас знімає напруження, бо нагадує, що зусилля мають межі й завжди буде момент для видиху. Це формує відчуття керованості, робота вже не здається бездонною і часто саме після “обов’язкових” пів години з’являється бажання продовжити, бо бар’єр початку подолано.

4. Спокійний вечір без екранів

Мозку потрібен плавний перехід від активності до спокою. Якщо перед сном він отримує яскраве світло екрана – сигнал про відпочинок просто не доходить. Варто створити невеликий вечірній ритуал без гаджетів: чашка чаю, кілька хвилин тиші, коротке підбиття підсумків дня, розбір мрій перед тим як заснути.

Це час турботи про себе, він допомагає розслабитись і відпустити день, що вже закінчується. Так поступово формується звичка завершувати вечір спокійно, без відчуття перевантаження і зустрічати ранок із чистішою головою.

5. Винагорода після зусилля

Будь-яка справа потребує не лише завершення, а й відчуття, що зусилля було недаремним. Мозку потрібно відчути цю маленьку перемогу, сигнал, що роботу зроблено і можна перевести подих. Саме тому варто відзначати навіть дрібні досягнення: закінчений абзац, виконане завдання, прочитаний розділ.

Винагорода не обов’язково має бути великою, це може бути коротка прогулянка, чашка какао, розмова з другом або епізод серіалу. Такі жести не розслабляють надміру, а навпаки закріплюють внутрішнє відчуття ритму, де після зусилля приходить полегшення.


Для підлітків ці прості рутини можуть стати тим самим внутрішнім світлом, що не згасне, коли мотивація зникає. І якщо щось із цього приживеться – це вже стане маленькою перемогою, бо стабільність не з’являється раптово. Вона виростає з повторів, тепла, терпіння й уваги до себе.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School