img
img

Компетентнісне навчання: як працює прогрес на основі навичок

Компетентнісне навчання: прогрес дитини на основі навичок
Світлана Солдак
5. 12. 2025

Чому хтось вчиться пів року, а хтось ту саму тему засвоює за тиждень? Бо справа не лише у здібностях, а ще в тому, що шкільна система досі міряє всіх однією лінійкою. Уроки за розкладом, оцінки за середнім балом, програма одна на всіх. І от сидить в класі та дитина в класі, яка вже давно зрозуміла тему, і та, якій потрібна ще одна спроба. Але шкільний годинник не зупиняється.

Та це не єдина можлива модель. У світі набирає обертів підхід, який дозволяє вчитися у своєму темпі, фіксуючи прогрес не оцінками за тему, а конкретними навичками. Він називається компетентнісне навчання (англ. competency-based learning). Ідея проста: учень/учениця рухається далі лише тоді, коли справді опанував/ла попередню тему. 

Звідки взявся цей підхід?

Ідея, що не всі мають вчитися з однаковою швидкістю, не така вже й нова. Ще в середині ХХ століття в Америці освітяни почали замислюватися: а що, як оцінювати не години в класі, а реальне вміння дитини щось робити?

У 1960-х роках ця ідея оформилась у поняття “компетентнісне навчання”. Спочатку його застосовували у підготовці вчителів: щоб стати педагогом, потрібно було не просто «відсидіти курс», а довести, що ти справді вмієш викладати, будувати урок, взаємодіяти з дітьми. І це підтверджувалось не тестами, а практикою.

Згодом підхід почали використовувати в професійній освіті: наприклад, у сфері охорони здоров’я, будівництва чи обслуговування. Там це здавалося очевидним, бо хірург або пілот має вміти, а не просто знати. Вже ближче до 2000-х років ця логіка перейшла і в шкільну освіту, особливо у США, Канаді, Новій Зеландії.

Як це працює на практиці?

У компетентнісному навчанні все крутиться не довкола тем і уроків, а довкола чітко сформульованих навичок. Це такі собі навчальні «віхи»: учень має не просто пройти тему, а показати, що вміє застосовувати знання на практиці й тільки після цього рухається далі. Якщо поки не готовий — повертається, пробує ще раз, отримує підтримку. Ніхто не «відстає» і не «випереджає», бо немає фінішу, є маршрут.

Цей маршрут прозорий і зрозумілий. Замість оцінки «12 з історії» є більш розлога  відповідь: які саме історичні зв’язки дитина розуміє, як аргументує свою думку, чи може аналізувати події й найцікавіше — спосіб демонстрації результату учениця часто обирає сама. Це може бути презентація, відео, мінідослідження, практичний кейс, проєкт. Такий підхід дає змогу залучати різні типи мислення та навчальних стилів.

👉 Кейс з Нью-Гемпширу. Там є онлайн-школа Virtual Learning Academy Charter School, про яку писало Wired. Це школа, фінансована державою, але організована зовсім не по-державному. Тут немає розкладу в традиційному розумінні, кожна дитина сама обирає, коли та в якому темпі проходити курс, визначає послідовність та інтенсивність, а також, тут є дедлайни (щоб це усе ж таки тривало не вічність).

Кожна тема розбита на мікрокомпетенції. Учень проходить модуль → отримує завдання → здає → отримує зворотний зв’язок. Якщо не зараховано – то переробляє. Якщо вдалось — йде далі. Так вчаться не просто «відсиджувати» предмет, а будувати свій навчальний маршрут. Учителі в цій школі радше ментори: вони допомагають планувати, ставити цілі, розв’язувати труднощі й водночас дають гнучку, але доволі конкретну ціль: розуміння, а не зубріння. 

А що каже наука і які є підводні камені

На перший погляд, competency-based learning виглядає як відповідь на всі питання: кожен вчиться у своєму темпі, переходить до нових тем лише після того, як справді засвоїв попередні, а результат вимірюється не цифрою у журналі, а реальними вміннями. Та чи працює це в реальності?

У 2020 році в журналі Journal of Competency-Based Education опублікували масштабне дослідження — систематичний огляд 25 наукових статей і звітів за 20 років. Його авторки (Evans, Landl, Thompson) поставили собі завдання: зʼясувати, як працює впровадження цього підходу у школах (від дитсадка до середньої школи), що йому допомагає або заважає.

Що працює добре?

🔹 Прозорі маршрути навчання — коли і вчитель, і дитина бачать, де вона зараз у своєму русі, які вміння вже засвоєні, що ще попереду. Це дає відчуття контролю та сенсу.
🔹 Гнучкий темп — діти не змагаються між собою, а вчаться так, як їм комфортно. Це може зменшити тривожність й збільшити залученість.
🔹 Цілеспрямована підтримка — школярі отримують потрібну допомогу саме тоді, коли вона потрібна, замість “однакових” для всіх пояснень.

А от що гальмує:

🔸 Стара система оцінювання. Багато шкіл продовжують використовувати звичні тести, навіть коли формально переходять до компетенцій. Це як взувати кросівки до фрака — ніби рухаєшся вперед, але щось не те.
🔸 Плутанина в поняттях. Підходи з різними назвами (competency-based, personalized, proficiency-based, student-centered) часто змішуються. Це збиває з пантелику і педагогів, і батьків, і самих учнів.
🔸 Відсутність єдиних стандартів. Кожна школа, а іноді й кожен учитель, по-своєму визначає, що вважати «компетенцією». Це ускладнює об’єктивність і аналіз.

І найнеочікуваніше: бракує реальних доказів ефективності

На жаль, більшість досліджень зосереджені не на результатах, а на процесі впровадження. Авторки огляду прямо вказують: твердження про покращення академічних успіхів часто базуються на опитуваннях, а не на конкретних даних. Вимірювання саме знань, а не вражень у багатьох випадках або ігнорується, або відкладається на потім.

Мало того, елемент, який мав би бути серцем усього підходу, а саме оцінювання компетентностей, виявився найбільш проблемним. Замість переосмислення системи оцінювання багато шкіл просто залишили старі контрольні, додавши нові назви й кольорові таблиці.

То це провал?

Ні. Це не провал, але попередження. Компетентнісне навчання не працює без переосмислення, воно не є магічною кнопкою, яку можна натиснути й все стане ідеально. Це складна перебудова мислення, ролей, підходів до помилок, навчальних маршрутів і зворотного зв’язку. Це інвестиція на довгу перспективу.

Але це й великий шанс. Бо попри всі недоліки, саме в цій моделі є місце для дитини, з її інтересами, ритмом, способом мислення. І, зрештою успішною має бути не система, а дитина.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School