fbpx
img
img

Альтернативна форма навчання – Фінська модель освіти!

Фінські школярі на уроці проектного навчання створюють шкільний сад
Світлана Солдак
21. 01. 2025

Хто б міг подумати, що маленька країна на півночі Європи стане світовим лідером в освіті? Фінляндія змінила традиційний підхід до навчання, перевернувши його з ніг на голову. Або, може, якраз навпаки. Адже зараз головною метою фінської освіти є розвиток особистості, а не гонитва за оцінками чи жорстка дисципліна. Їхня система побудована так, щоб кожна дитина могла побачити цінність знань і зрозуміти, як це допоможе їй у житті.

Тож, як фіни спромоглись змінити все й створити середовище, де кожен учень та учениця може реалізувати свій потенціал у власному темпі, дізнаємось далі.

Криза як поштовх для змін?

1960-ті роки, Фінляндія жила у стані трансформації, відновлюючись після криз викликаних Другою світовою війною. Маленькі школи, де діти сидять за партами, зубрять правила й формули. Вчителі змушені слідувати суворим інструкціям, а уроки здаються нескінченним марафоном повторень. Діти запитують: “Навіщо нам це знати?”, але однозначної відповіді ніхто не має.

Саме тоді фінські освітяни та уряд вирішили: все має змінитися. І протягом наступних 40 років система поступово провадила оновлення

Зміни в структурі й відсутність тестів до старшої школи.

Фінська система освіти багато в чому схожа на українську, але водночас є й суттєві відмінності, які роблять її унікальною. 

Фінська початкова освіта охоплює 1–6 класи та фокусується на базових навичках, таких як читання, письмо та математика. Проте на цьому етапі у Фінляндії зовсім немає оцінок. Замість них учителі використовують словесний зворотний зв’язок. Наприклад, замінюють звичні для нас «відмінно» чи «погано» поясненням, що дитині вдалося засвоїти, а над чим ще варто попрацювати. Такий підхід зменшує тиск і допомагає формувати в дітей позитивне ставлення до навчання.

У середній школі (7–9 класи) фіни отримують більшу свободу у виборі предметів, наприклад, можуть обрати екологію чи програмування як додатковий курс. З 8 класу нарешті з’являються знайомі нам оцінки за 10-бальною шкалою. Але навіть тоді оцінки не є основним акцентом навчання, їх використовують більше як інструмент самоперевірки й мотивації, а не як засіб спонукати до конкуренції.

У Фінляндії немає обов’язкових тестів до старшої школи. Учні не проходять масштабних екзаменів після завершення 9 класу. Якщо результати потребують покращення, вони можуть залишитися на додатковий 10 клас. Це своєрідний «другий шанс», який дозволяє дитині підтягнути свої знання або просто подумати, що робити далі.

Після завершення 9 класу фінські діти мають два основні варіанти. Перший — це вступ до ліцею, що можна порівняти зі старшими класами в Україні, які готують учнів до університету. Другий — це професійний коледж, що, на перший погляд, нагадує українські технікуми або коледжі, але по факту має суттєві відмінності.

У ліцеї фіни отримують набагато більше свободи: вони самі обирають предмети, які хочуть вивчати, формуючи індивідуальний навчальний план. Це дозволяє враховувати інтереси відповідно до обраної майбутньої професії. 

Для тих, хто хоче скоріше почати працювати, існують професійні коледжі. На відміну від технікумів в Україні, які часто дають переважно теоретичну підготовку, фінські коледжі орієнтовані на практику. 

Наприклад, якщо учень або учениця вирішили стати графічним дизайнером\кою, навчання у професійному коледжі триває 2–3 роки. Протягом цього часу вони створюються макети, логотипи й інші елементи для реальних клієнтів — газет, рекламних агенцій, чи невеликих видавництв. Після випуску молоді хлопці та дівчата готові одразу почати працювати дизайнерами у локальній компанії.

Автономія і повага до викладачів

У Фінляндії бути вчителем дуже престижно, тому й стати вчителем не так просто. До професії допускаються лише найкращі: на педагогічні програми проходять тільки 10–15% абітурієнтів. І абсолютно всі вчителі мають завершену магістратуру, тому рівень підготовки тут відповідає рівню довіри. На відміну від України, де вчителі часто змушені дотримуватися жорстких державних програм, у Фінляндії педагоги самостійно обирають матеріали, методи та критерії оцінювання. Вчитель тут не боїться сказати: “Я цього не знаю, але дізнаймося разом”. Це допомагає будувати довіру та вчить дітей, що навчання — це процес дослідження, а не просто заучування фактів.

Сфокусувалася на розвитку практичних навичок

Фінська освіта перетворює навчання на справжню пригоду, де кожна тема — це частинка великого пазла, що з’єднує знання з реальним життям. Завдяки феномено-орієнтованому та проєктному підходам учні не зубрять факти, а занурюються в розв’язання реальних проблем, розвиваючи практичні навички та критичне мислення.

Що таке феномено-орієнтоване навчання? Уявіть, що замість окремих уроків фізики, географії, чи літератури школярі досліджують велику тему, наприклад, “Зміна клімату” із різних боків, використовуючи різні підходи. Одна тема — різні предмети. Ось що з цього виходить:

  • Географія: аналізують, як кліматичні зміни впливають на різні регіони світу.
  • Фізика: розбирають механізми парникового ефекту.
  • Економіка: оцінюють, як це відображається на сільському господарстві.
  • Література: пишуть есе, або створюють мистецькі проєкти на тему екологічних змін (навіть вистави й перформанси). 

Такий підхід дає змогу дітям побачити зв’язки між різними дисциплінами та зрозуміти, як знання допомагають у реальному житті.

Як працює проєктне навчання? Це коли школярі обирають тему, яка їх захоплює і разом роблять реальні завдання. Наприклад, створення шкільного саду.

  • Біологія: які рослини ростуть у цьому кліматі та чи можна їх висадити в цю пору року?
  • Математика: скільки місця потрібно для грядок і як розрахувати бюджет?
  • Мистецтво: розробка дизайну саду.
  • Практика: висадка рослин і облаштування території.

Результат? Новий сад прикрашає територію школи, а діти отримують не лише знання, а й навички планування командної роботи та відповідальності.

Цікаві кейси

💜 Шкільні підприємства. У старших класах фінських шкіл учні беруть участь у підприємницьких проєктах. Наприклад, у межах програми “Me & MyCity” діти створюють мінікомпанії, розробляють продукти й продають їх. В одному з проєктів у місті Ювяскюля учні створили бренд екологічних сумок. Вони досліджували ринок, розробляли дизайн, виготовляли продукцію та навіть реалізовували її на місцевих ярмарках. 

Це дозволило школярам зрозуміти основи бізнесу, розвинути лідерські якості, спробувати себе в командній роботі та розвинути фінансову грамотність.💜 Програми «Наука в дії». Фінські школи співпрацюють із лабораторіями та науковими інституціями, залучаючи учнів до реальних досліджень. Наприклад, у школах Тампере старшокласники аналізували якість води в місцевій річці Нокіан. Вони збирали зразки, проводили хімічні тести в лабораторіях і складали звіти, які використовувалися в екологічних ініціативах міста.

Таким чином діти ще зі шкільної парти відчувають, що вони корисні й необхідні. Сподіваємося, що Україна зможе запозичити найкраще, адаптувати до наших реалій і створити систему, яка допоможе нашим дітям реалізувати найсміливіші мрії та відчувати себе значущими частинками соціуму.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School