img
img

Секрети ізраїльської освіти – як дітей готують до життя в умовах постійної небезпеки!

чні ізраїльської школи під час тренування з безпеки та психологічної підготовки
Світлана Солдак
14. 02. 2025

В Ізраїлі тривога давно перестала бути несподіванкою. Тут вона — частина життя, як обідня перерва чи домашнє завдання. За десятиліття постійної напруги ізраїльські школи навчились головному: готувати дітей не лише до іспитів, а й до світу, де небезпека — це норма.

Якщо підходити до життя як до уроку, то ізраїльська освіта стала справжнім майстер-класом стійкості. Діти вчаться адаптуватися та використовувати труднощі як можливість для розвитку. Тому, зараз розповімо, як ізраїльські школи готують покоління, що легко впорається із будь-якими складнощами.

Новий підхід Наомі Баум до стресостійкості

На початку 2000-х років Ізраїль зіткнувся з новою хвилею терористичних атак. Це були непрості часи: сирени, бомбосховища, постійна тривога. Діти, які мали б безтурботно гратися на майданчиках і спілкуватися про домашку, опинилися у світі, де стрес став їхнім щоденним супутником. 

Саме в цей момент на сцену вийшла Наомі Баум – ізраїльська психологиня, яка заявила: протистояти стресу можна навчитися, так само як математиці чи малюванню. Вона створила концепцію резильєнтності, або, простіше кажучи, «стійкості до труднощів». Мета? Зробити так, щоб діти вміли тримати удар, не ламалися під тиском і навіть знаходили внутрішні ресурси для зростання.

Баум разом із командою розробила просту, але надзвичайно ефективну систему психологічної підтримки в школах. Вона включає кілька ключових аспектів, які стали базою для всіх навчальних закладів у Ізраїлі.

«Протокол чотирьох стихій»: швидка допомога 

Наомі зрозуміла: аби впоратися зі стресом, треба знати, як керувати своїм тілом і думками. Так народився «Протокол чотирьох стихій», що базується на метафоричному підході, де кожен природний елемент символізує певний психологічний механізм реагування на стрес. 

  1. Вода – гнучкість. Символізує плинність, здатність адаптуватися до змін та заспокоювати емоції. Як вода приймає форму будь-якої посудини, так і ми можемо навчитися підлаштовуватися під ситуацію, знаходити гармонію навіть у стресі.

    Як це працює: глибоке ритмічне дихання, немов спокійні хвилі, допомагає відновити контроль, уповільнити серцебиття і заспокоїти розум. Коли ми панікуємо, наш організм “завмирає” або діє хаотично, а дихання – це спосіб “розтектися” по ситуації, зняти напругу і залишатися гнучкими. Повільно вдихайте через ніс (рахуючи до 4-х), видихайте через рот (рахуючи до 6-ти). Уявляйте, що з вдихом набираєте спокою, а з видихом – відпускаєте тривогу. Зробіть кілька ковтків води, щоб допомогти тілу розслабитися.
  2. Земля – впевненість. Це опора, стійкість і заземлення, вона допомагає нам відчути опору навіть у найбуремніші часи. Як коріння тримає дерево в ґрунті, так і відчуття власного тіла допомагає зберегти рівновагу.

    Як це працює: фізичний контакт із твердою поверхнею, концентрація на тілесних відчуттях – це своєрідний “якір” у реальності. У стресовій ситуації тіло може реагувати дезорієнтацією, а заземлення повертає відчуття контролю і дає змогу діяти. Натисніть стопами на підлогу, відчуйте опору. Торкніться предмета поруч і сфокусуйтесь на його текстурі. Стискайте та розтискайте пальці рук, повторюйте: «Я тут і зараз».
  3. Вогонь – рішучість. Символізує енергію і мотивацію, яка допомагає не застрягати у страху, а рухатися вперед. Він запалює бажання діяти, концентруватися на цілі та приймати рішення навіть у складних умовах.

    Як це працює: замість того, щоб піддаватися паніці, потрібно знайти всередині себе «іскру» та спрямувати її на конкретні дії – навіть маленькі, але послідовні. Запитайте себе: «Що я можу зробити прямо зараз?» Сконцентруйтесь на маленьких кроках і дійте: знайти укриття, зібрати речі.
  4. Повітря – легкість. Уособлює усвідомлення і гнучкість мислення, вміння відпускати те, що поза нашим контролем, і приймати реальність такою, яка вона є. Як вітер, що проноситься крізь перешкоди, так і ми можемо легше ставитися до ситуацій, не зациклюючись.

    Як це працює: робота з мисленням, внутрішній діалог та усвідомлення того, що не все залежить від нас, але важлива – наша реакція на ситуацію. Повторюйте: «Я не можу змінити ситуацію, але можу змінити свою реакцію». Поговоріть з другом або близькими про емоції.

Люди краще запам’ятовують і використовують інформацію, коли вона пов’язана з природними явищами, які легко уявити. Такий підхід робить стратегії боротьби зі стресом зрозумілими, а використання метафор допомагає в критичний момент інтуїтивно знайти правильний спосіб заспокоїтися.

Психологічна підтримка вчителів: хто подбає про тих, хто піклується про дітей?

Наомі наполягала: резильєнтність — це не лише про дітей, а й про дорослих, які їх оточують. Вчителі – це ті, хто першими стикається з дитячими страхами, а тому самі повинні бути готовими до стресу. У школах діє спеціальна система підготовки вчителів до надзвичайних ситуацій. Ізраїльська армія має педагогічний підрозділ, що співпрацює зі школами. Інструктори навчають вчителів і дітей, як діяти під час атак, повітряних тривог чи землетрусів. Такі навчання проводяться щонайменше двічі на рік і включають фізичні тренування, відпрацювання евакуації та психологічну підготовку.

Наприклад, у кожній школі зберігається детальна інструкція, яка регулює дії у разі надзвичайної ситуації. Всі учні та вчителі знають, де найближче укриття, а також мають чіткий план дій. Окремі школи організовують “День безпеки,” під час якого учнів навчають першій допомозі, відпрацьовують евакуацію, а старшокласники отримують навички допомоги при землетрусах чи інших катастрофах.

Освітнє місто: школи, що розсувають межі

Поки Наомі Баум розробляла стратегії психологічної стійкості, в Ізраїлі з’явилася ще одна революційна ініціатива — концепція «Освітнього міста». Це, по суті, велика інтегрована платформа, де кожен заклад — від музею до кав’ярні — стає освітнім простором:

  • Історія та культура: Уроки історії можуть проходити в Національному музеї, де учні досліджують артефакти, беруть участь в інтерактивних експозиціях і навіть проводять власні екскурсії для інших школярів.
  • Біологія в реальному житті: Діти працюють у міських ботанічних садах або в екологічних центрах, вивчаючи вплив забруднення на природу та проводячи реальні експерименти під керівництвом науковців.
  • Фінансова грамотність: Уроки економіки можуть проходити на міських ринках чи у стартап-інкубаторах, де підлітки спілкуються з підприємцями, розробляють власні бізнес-ідеї та навіть тестують свої проєкти.
  • Громадянська відповідальність: Учні беруть участь у міських волонтерських проєктах — допомагають доглядати за літніми людьми, організовують екологічні ініціативи чи працюють над соціальними кампаніями.

Так, наприклад у Хайфі, одному з перших міст, яке впровадило цю концепцію, старшокласники стали учасниками масштабного екопроєкту з відновлення міського парку після пожежі. Разом із місцевими волонтерами та архітекторами вони розробили план озеленення, досліджували екологічний вплив і навіть створили мобільний додаток для моніторингу стану рослинності.

Ізраїль показує, що навіть у найскладніших умовах можна створити освіту, яка вчить дітей бути сильнішими за обставини. Їхній підхід — це, про сміливість жити далі, коли навколо невизначеність і страх. Вони перетворили уроки безпеки на уроки витривалості, де головне — не боятися майбутнього, а бути готовими до нього.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School