img
img

Гібридне навчання у школах – як поєднати онлайн і офлайн для ефективної освіти!

Учні навчаються в гібридному форматі — частина в класі, частина онлайн через ноутбук
Світлана Солдак
24. 03. 2025

Чули про гібридне навчання? Це не якийсь новий гаджет, а спосіб навчання, який поєднує школу й онлайн. Ідея крута, але як воно працює насправді?

Коли світ зіткнувся з пандемією, школи зачинилися. Діти залишилися вдома, а освіта — у підвішеному стані. Спочатку всі покладали великі надії на дистанційне навчання: здавалося, що технології врятують ситуацію. Але швидко з’ясувалося, що онлайн не завжди може замінити школу. Не всі мали техніку, деякі вчителі не одразу змогли адаптуватись до уроків через екран, а батьки опинилися в ролі репетиторів.

Тоді країни почали шукати компроміс. Так з’явилося гібридне навчання — модель, яка поєднує найкраще з традиційної та онлайн-освіти.

У світі випробували десятки варіантів і ми розібрали досвід шести країн, щоб виділити головне. Що з цього досвіду можна взяти собі до уваги? Розбираємось разом.

Аргентина: в школу через день

У 2020 році аргентинські школи зачинилися, і країна пішла на дистанційне навчання. Але дуже швидко стало зрозуміло: онлайн – це розкіш, яку можуть собі дозволити далеко не всі.

Частина дітей просто випала з навчального процесу. В сільській місцевості стабільний інтернет – рідкість, а комп’ютер у домі – не завжди норма. Навіть у містах ситуація була не ідеальна: не кожна сім’я могла дозволити собі окремий пристрій для кожної дитини.

Тоді школи почали відкриватися, але не повністю. Ввели ротаційне навчання: частина дітей відвідує заняття в класі, частина – вчиться вдома, потім міняються. Так змогли уникнути переповнених класів і хоча б частково повернути дітей у шкільний ритм.

Спершу ідея здавалася ідеальною. Але виявилося, що кожна школа впроваджувала змішаний формат по-своєму. В одних дистанційні дні проходили у форматі відеоуроків, в інших – зводилися до короткого списку завдань у зошиті. Приватні школи швидко адаптувалися, а от у державних усе залежало від можливостей конкретних вчителів та доступу учнів до матеріалів.

До кінця року стало зрозуміло: така система хоч і допомогла уникнути колапсу, але ще більше підкреслила нерівність у освіті.

Литва: цифрова школа без хаосу

Литва зробила ставку на повноцінний онлайн, але підійшла до цього системно. Уряд не просто перевів уроки у відеоконференції – він створив єдину платформу для всіх шкіл, швидко навчив учителів і навіть забезпечив дітей гаджетами.

Це допомогло уникнути хаосу: навчальний процес не зупинився, учні залишалися залученими. Але через кілька місяців з’ясувалося, що цілий день перед екраном – це виснажливо. Діти втрачали концентрацію, а вчителі перевантажувалися завданнями.

Отже, навіть там, де онлайн працював, він не став ідеальним рішенням.

Малайзія: освіта для всіх, навіть без інтернету

Якщо в Литві проблема полягала у перевантаженні онлайном, то в Малайзії ситуація була іншою – не у всіх учнів взагалі був доступ до інтернету, як і в Аргентині.

Тут зробили ставку на гібридний підхід у буквальному сенсі: для тих, хто мав гаджети, працювали онлайн-уроки, для решти – освітні телеканали, радіоуроки та друковані матеріали, які раз на тиждень видавали у школах.

Система виявилася гнучкою, але мала і свої мінуси. Головна проблема – відсутність контролю за навчальним процесом. Учителям було важко проконтролювати рівень залученості дітей до навчального процесу.

Мозамбік: радіо + школа

У Мозамбіку інтернет є лише у великих містах, тому класична дистанційка була неможливою. Рішенням стали радіоуроки. Діти слухали пояснення вчителів по радіо, а потім працювали з друкованими зошитами.

Раз на тиждень учні приносили свої роботи у школу для перевірки. Система працювала, але, як і в Малайзії, без можливості оперативно ставити питання, учні не могли отримати швидкий зворотний зв’язок, якщо щось було незрозуміло. І це погіршувало швидкість і якість засвоєння матеріалів.

Намібія: навчання через WhatsApp

Замість складних платформ тут зробили ставку на те, що є у всіх – месенджери. Вчителі створювали групи у WhatsApp, надсилали пояснення тем голосовими повідомленнями та завдання у текстовому форматі.

Це дало можливість вчитися навіть тим, у кого не було ноутбука. Але недоліки були очевидні: все навчання зводилося до листування. Живого спілкування не вистачало, а без особистої взаємодії складні теми засвоювалися гірше.

Філіппіни: освіта на папері

Якщо в Намібії виручив WhatsApp, то у Філіппінах зробили ставку на традиційний підхід. Дистанційне навчання там виглядало так: раз на тиждень батьки забирали зі школи друковані навчальні модулі, а діти опрацьовували їх самостійно.

Раз на кілька тижнів вони приходили на контрольні роботи, де оцінювали їхній рівень знань. Це дозволило продовжити навчання без технічних бар’єрів, але виявило проблему – без пояснень учителя засвоїти матеріал було складно.

А що з цього виходить?

Гібридне навчання – це стратегія на майбутнє. Українська освіта вже 5 років працює в умовах постійних змін: спочатку пандемія, тепер повномасштабна війна. Головне питання не в тому, чи потрібне змішане навчання, а в тому, як зробити його ефективним.

👉 Онлайн не замінює школу, але й повне повернення в класи – ілюзія. Потрібен гнучкий підхід, що працюватиме і в містах, і в громадах, які постійно під обстрілами. Чим чіткіша модель – тим краще. В Аргентині через відсутність єдиних правил школи викручувалися як могли, і вийшло ще більше нерівності.

👉 Технології не панацея. Литва показала, що можна забезпечити учнів технікою та платформами, але це не вирішує проблеми якості навчання. Далеко не все можна просто «перенести в Zoom». Українським школам потрібні сценарії: коли онлайн, коли офлайн, коли друковані матеріали, коли змішані моделі.

👉 Не можна скидати відповідальність на вчителів і батьків. У Малайзії та Філіппінах діти самостійно навчалися за модульною системою – і це не спрацювало. Вчителі не можуть бути просто «людьми, які надсилають завдання». Вони мають стати кураторами навчання: пояснювати, вести дітей, адаптувати матеріали під реальні умови.

👉 Різні умови – різні рішення. Українські школи працюють у кардинально різних реаліях: хтось може дозволити собі повноцінний офлайн, хтось змушений постійно переходити в дистанційку. Нам потрібен конструктор рішень: єдина система, яка враховує особливості регіонів, а не просто «рекомендації».

👉 Гібридне навчання – це не лише про війну. Це можливість адаптувати систему освіти під майбутнє. Важливо не просто «дочекатися мирних часів», а використати цей період для побудови нової системи, яка працюватиме у кризових ситуаціях.

Головний висновок: якщо гібридне навчання залишити без чіткої моделі, воно стане ще одним фактором нерівності. Якщо зробити його правильно, воно може стати сильним рішенням для освіти майбутнього.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School