img
img

5 причин підтримувати дитячі ініціативи — чому мрії варто заохочувати!

Школяр працює над робототехнічним проєктом — розвиток дитячої ініціативи
Світлана Солдак
21. 06. 2025

Цього року троє школярів із Покровська, міста біля лінії фронту, представлятимуть Україну в Бухаресті на міжнародному конкурсі Infomatrix. Їхній проєкт — робот-пінгвін, що «розуміє» жести та перекладає на українську жестову мову. Усе почалося з простої ідеї: створити щось корисне для людей із порушеннями слуху. Вони не мали лабораторії. Не мали спонсорів. Але мали бажання і змогли.

А тепер уявіть: ваша дитина заліплює коробку пінопластом, зʼєднує дроти, вигадує функції для «робота», якого ще немає. Що ви скажете? «Займись чимось корисним», чи «Розкажи, що це буде»? Бо іноді в таких імпульсах і народжуються ті самі пінгвіни, що вирушають на міжнародні конкурси.

Чи варто заохочувати такі ініціативи? Чи це просто гра, несерйозне гаяння часу, замість того щоб підтягнути математику? Нижче ми навели пʼять причин, чому варто не лише дозволяти дітям реалізовувати свої ідеї, а й бути поруч та підтримувати.

Уміння почати з нічого

Діти, як і дорослі, не знають, що саме у них вийде. Але іноді в них зʼявляється щось дуже цінне — бажання спробувати. Не тому, що хтось дав завдання. А тому, що всередині виник імпульс: “А що, як я зроблю ось так?”

Це момент, коли у дитини формується відчуття авторства: я маю право діяти, помилятись, доробляти і це нормально. Саме через такі ініціативи вона вчиться покладатися на себе, відчуває контроль над процесом та бере на себе відповідальність. Не через примус, а від внутрішньої мотивації.

Навіть якщо ідея має хаотичний вигляд, навіть якщо вона не доведена до кінця — важливим є сам процес. Бо в цей момент у дитини народжується досвід: я можу почати. А це одна з найстабільніших основ для формування впевненості у собі.

Свої ідеї — найкраще тренування для навичок

Креативність — це не протилежність логіці. Це її найкращий союзник. Коли дитина вигадує, наприклад, як змусити робота рухатись по траєкторії, або як побудувати теплицю з поролону — вона не грається. Вона розвиває креативне та аналітичне мислення, яке знадобиться потім і в науці, і в житті.

У дослідженні Kolbe про використання роботів у освіті, науковці показують, як робота над власним проєктом активує одразу кілька когнітивних процесів: планування, аналіз, розподіл ролей, адаптацію до помилок. Мова про те, що вміння довго тримати увагу, бачити кілька рішень, не здаватися після першої невдачі — це і є майбутнє, до якого варто готуватись. Тому коли дитина шукає власний шлях, а не виконує готовий алгоритм — це не хаос, а навчання. Просто не за інструкцією, а практичне, на власному досвіді.

Право вирішувати — це крок до внутрішньої відповідальності

Коли ми даємо дитині не лише дозвіл щось створити, а й свободу самій вирішувати як це зробити, то насправді передаємо їй більше, ніж просто «можна». Ми передаємо довіру. А разом із нею можливість вчитися робити вибір, брати відповідальність за свій задум і бачити наслідки власних рішень.

Це добре видно на прикладі команди школярів, які взяли участь у міжнародному конкурсі Wonder League Robotics Competition. Завдання звучало як стандартна технічна місія: запрограмувати робота, який стежитиме за теплицею на Місяці і врятує астронавтів від метеоритного дощу. Але діти вирішили, що простої програми замало. Вони зняли відео з використанням зеленого фону, змусили робота говорити, побудували теплицю з поролонових трубок і створили цілу маленьку історію з власним баченням. Їхній проєкт здобув Imagination Award — нагороду за найбільш неочікуване, сміливе й творче рішення.

Підтримка — це не вказівки

Батьки часто хочуть допомогти. Це природно. Але допомога – це не завжди підказки, як зробити «правильно». Іноді вона у тому, щоб дати дитині час заплутатись, зупинитись, обійти питання зі всіх сторін і не мати одразу готового рішення

У дослідженні, проведеному на базі Tufts University, вчені спостерігали за тим, як діти 4–6 років працювали над робототехнічними проєктами разом із батьками. Їхнє завдання — створити та запрограмувати власного робота KIBO. Результати виявились доволі цікавими: коли дорослі перехоплювали ініціативу, діти втрачали інтерес до дослідження, зменшувалась кількість самостійних рішень і варіантів дій. А ось тоді, коли батьки стримувалися від втручань та давали змогу дитині помилятись, — зростала креативність, з’являлись спроби мислити нестандартно, шукати нові підходи.

Це ще раз підтверджує: бути поруч не означає тримати за руку та вести кудись. Іноді найкраще, що може зробити дорослий — це втриматись. Замість того, щоб зібрати схему за дитину, допомогти їй зібратись із думками. І зберегти віру, що вона зможе, коли одразу не виходить. Бо помилитись не страшно. Не спробувати — от що справді зупиняє розвиток.

Ініціатива — це спосіб побачити себе

У школі дитина звикає до категорій «на скільки балів» і «чи правильно». Але власні ідеї — це зовсім інший вимір. Тут немає правильної відповіді, є лише бажання і шлях до того, щоб його втілити.

Коли дитина працює над чимось своїм, хай це буде робот, комікс, планета з паперу та клею, то вона отримує шанс побути просто собою, без рамок та очікувань. І саме в таких моментах вона може відчути: ось яким/якою мені цікаво бути, ось як я думаю, ось що для мене важливо. Цей досвід про контакт із собою не як «правильним» чи «зручною», а як з живою, чутливим, такою, що мислить автентично і самостійно. Пізнання себе — найміцніша основа для розвитку особистості й поваги до власного вибору.


Кожна дитяча ініціатива — це тестовий майданчик для дуже серйозних речей. Якщо ці простори будуть безпечними, без знецінення, без «зараз не час», без «годі дуркувати» — у дитини з’явиться простір не лише для фантазії, а для розвитку.

А якщо вам цікаво більше дізнатись, як розвивати креативність у дітей та чому сила мрій справді має значення — ось ще одна стаття, яка може надихнути:
🔗 Як розвивати креативність у дітей: поради для батьків і наукові факти про силу мрій

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School