img
img

Jigsaw-метод: як пазли знань роблять уроки цікавими та ефективними

Учні працюють у групах за методом пазлів Jigsaw
Світлана Солдак
6. 10. 2025

Є багато способів зробити навчання цікавим. І не всі з них вимагають гаджетів, мультфільмів чи спецефектів. Часом, щоб урок запам’ятався, достатньо змінити підхід: дати дітям більше самостійності, простору для спілкування і додати трохи взаємодії у командах.

Сьогодні хочемо розповісти про одну таку методику. Вона одночасно весела, структурна і вчить дітей працювати разом, а головне — дозволяє кожному почуватися важливим.

Звідки взявся метод пазлів?

Метод Jigsaw вигадали не вчителі, а… психологи. І зробили це не просто заради ефективнішого навчання, а для розв’язання серйозної соціальної проблеми.

У 1971 році американський психолог Елліот Аронсон працював у школах міста Остін (Техас), де саме відбувалась расова інтеграція. До цього часу учнів розділяли за кольором шкіри та коли їх нарешті об’єднали в спільних класах, конфліктів стало набагато більше. Діти не хотіли працювати разом, постійно змагалися, з’явилась ворожість і розбіжності під час кожного уроку. 

Аронсон зрозумів: поки учні конкурують за увагу вчителя, оцінки й лідерство — справжнього командного духу не буде. Треба зробити так, щоб один без одного вони не могли виконати завдання. І саме тоді з’явилась ідея «пазлів знань».

Суть була проста, але й водночас дуже свіжа: розділити тему на частини, кожній дитині дати свій фрагмент для вивчення, а потім зібрати учнів у “мішані” групи, де учні діляться тим, що дізналися. Таким чином кожен учень — носій знань, і кожен потрібен, аби вся група змогла скласти повну картину.

Після перших спроб метод поступово почали впроваджувати в інших школах США. З часом Jigsaw з’явився в навчальних програмах різних країн світу з адаптаціями до віку дітей, предмету й цілі уроку. Але як цей підхід працює сьогодні? І чи справді він ефективний для наших школярів — не тільки як командна гра, а як інструмент глибшого навчання?

Як виглядає урок за методом пазлів?

Щоб провести урок у форматі Jigsaw, не потрібно ламати всю програму чи закуповувати нове обладнання. Достатньо трохи часу на підготовку і бажання більше довіряти дітям.

Ось як це працює:

  1. Учитель обирає тему уроку. Наприклад: «Екосистеми світу».
  2. Тему ділять на кілька частин. У нашому прикладі це можуть бути: ліси, пустелі, океани, тундра.
  3. Учні працюють у «домашніх» (основних) групах. Кожна група отримує одну частину теми, свій «кусочок пазла». Наприклад, перша група досліджує ліси, друга пустелі тощо. Учні разом збирають матеріали, обговорюють і готуються пояснити свою частину іншим.
  4. Далі створюються «експертні групи». До них входять представники з кожної «домашньої» групи. Тобто в одній «експертній» групі опиняються ті, хто вивчав ліси, пустелі, океани й тундру. Кожен стає «вчителем» своєї теми та ділиться знанням із рештою.
  5. Повернення до «домашніх» груп. Тепер усі учні мають повну картину теми, бо обмінялися інформацією. Разом вони можуть виконати підсумкове завдання чи створити спільний проєкт.

Такий урок зазвичай проходить у кілька етапів і займає трохи більше часу, ніж традиційний. Але натомість діти працюють активно, включають критичне мислення, розвивають навички комунікації й значно краще запам’ятовують матеріал. Бо ж коли сам пояснила іншим – то уже точно не забудеш.

Чи працює такий метод зараз?

У 2024 році вийшло дослідження, метою якого було перевірити чи зможе Jigsaw-метод бути ефективним для розвитку навичок читання в учнів 5 класу. Його провели в Індонезії у звичайній школі. Дослідники поділили 50 учнів на дві групи: одна навчалась традиційно, інша — за методом Jigsaw. Протягом кількох занять п’ятикласники працювали з художніми текстами, вчилися виділяти головне, формулювати ідеї, ставити запитання й давати відповіді.

Що вийшло?
У групі, яка працювала за Jigsaw-методом, діти почали не просто читати, а вдумливо аналізувати тексти. Оскільки кожен мав пояснити свій фрагмент іншим, учні глибше занурювались у зміст. Це автоматично активувало навички критичного читання, тобто вміння не просто читати, а оцінювати, структурувати й переказувати інформацію своїми словами.

Коли настав час обмінюватись знаннями у “змішаних” групах, діти активно включались у розмову. Дослідники відзначили, що учні з Jigsaw-групи вільніше висловлювали думки, краще формулювали речення, швидше орієнтувались у незнайомому тексті. До того ж атмосфера на уроці була спокійнішою і доброзичливішою, не через зниження вимог, а через рівномірний розподіл відповідальності: кожен був експертом і кожен був почутий.

Це саме той випадок, коли команда дослідників з педагогіки та мовної освіти одностайно сказала: так, воно працює і навіть краще, ніж ми очікували.

То чи варто спробувати?

Jigsaw звісно не універсальний рецепт на всі випадки життя. Він справді потребує більше часу на підготовку, гнучкості в організації уроку й готовності довірити дітям частину процесу. Але у випадках, коли потрібно:

  • залучити всіх учнів до роботи, навіть тих, хто зазвичай мовчить;
  • допомогти дітям краще зрозуміти складну або обʼємну тему;
  • створити середовище, де менше змагання і більше співпраці;
  • розвинути навички переказу та аналізу матеріалів;
  • підготувати дітей до проєктної чи командної роботи;

цей метод стане найкращим союзником вчителя. Бо він працює одразу на кількох рівнях: і як метод подачі матеріалу, і як інструмент розвитку м’яких навичок, і як спосіб зробити урок живим, змістовним, а дітей небайдужими.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School