img
img

Як ШІ змінює доброчесність у школі: чесне оцінювання та формати, які працюють у 2025 році

Учитель проводить усне оцінювання учня під час уроку в умовах використання ШІ в навчанні
Світлана Солдак
9. 12. 2025

ШІ увійшов у навчання так тихо, що спершу здавалося, ніби нічого не змінилося. Він просто підказував дітям, допомагав формулювати думки, доповнював домашку. А потім стало помітно, що відповіді виглядають занадто гладенько, однаково, і вчителю вже складно зрозуміти, це робота дитини, чи швидкий запит у чаті.

У цей момент з’являється головне питання: як чесно оцінювати знання, якщо поруч із кожним учнем стоїть дуже здібний цифровий помічник? Про те, які формати перевірки знань справді працюють поговоримо далі.

Як ШІ змінює доброчесність

Коли великі мовні моделі навчилися писати тексти, які майже не відрізняються від людських, у вчителів уперше з’явилося відчуття, що звичні способи перевірки знань вже не працюють так, як раніше. Домашки стали занадто ідеальними, а відповіді інколи заледве нагадували дитяче мислення, скоріше добре зібрану машинну відповідь.

Аби зрозуміти, що саме змінюється в навчанні при використанні ШІ, двоє дослідників Kyle Bittle та Omar El-Gayar провели великий огляд наукових робіт. Вони відібрали 41 дослідження, у яких описано, як GenAI впливає на чесність у навчанні, поведінку учнів і на те, що сьогодні взагалі можна вважати «власною роботою». Ось які висновки вони зробили:

  1. ШІ робить навчання доступнішим, але також прокладає короткий шлях в обхід мислення. Діти отримують пояснення, приклади, готові структури і так, це допомагає зрозуміти матеріал краще, але водночас спокушає перестати думати самостійно.
  2. Письмові роботи перестали показувати шлях думки. У системі оцінювання важливими були не тільки відповіді, а й помилки та логіка. GenAI «згладжує» все це в одну рівну, майже стерильну поверхню і вчителю важко побачити реальні думки та знання дитини.
  3. Межі авторства розмилися. Учень може подати роботу, у якій майже не лишилося його власного внеску. А інструменти для перевірки плагіату, які колись були надійними, тепер не завжди розпізнають підміну.
  4. Традиційні формати оцінювання втратили сенс. Реферати, есе, звіти — усе це легко створюється за допомогою ШІ, навіть нічого гуглити не треба. В результаті оцінка більше не відображає реальні навички.

Тож питання не в тому, щоб знайти ще одну програму, яка розпізнає ШІ-текст, бо це перетвориться на змагання “хто кого перехитрує”. Жоден детектор не поверне нам розуміння того, як дитина думала. Штучний інтелект просто змінив правила гри і ті формати перевірки знань, які колись працювали уже не показують реальних навичок.

Тому школи дедалі частіше повертаються до підходів, де дитина говорить своїми словами, робить вибір і одразу його пояснює, помиляється, пробує знову і саме з цього ми можемо побачити розуміння.

Які форми оцінювання ШІ не здатен підмінити

Усні форми. Коли справді чути, як народжується думка

Усні перевірки створюють умови, де машинна відповідь не має жодних шансів, адже в живій розмові чути не лише правильність формулювання, а й рух думки. Інтонація, пауза, спроба пояснити складне своїми словами, невпевненість, яку дитина долає просто під час відповіді — все це формує той «слід мислення», який так цінують дослідники. Саме він найточніше показує, що учень/учениця справді розуміє тему.

Усна відповідь не дозволяє сховатися за ідеальним текстом, створеним за лічені секунди. Вчителька бачить, як дитина входить у тему, що її насторожує, на чому вона спіткається і як змінює пояснення, коли чує додаткові запитання. Саме тому усні формати стають природною альтернативою письмовим завданням. У цій формі ШІ не може відповісти замість дитини, а діти вчаться сміливо говорити власним голосом і не боятися формулювати думки так, як вони розуміють.

Проєктні роботи. Коли видно автора, а не шаблон

Проєкт — це завжди про роботу людини. Навіть якщо дитина зверталася до ШІ за ідеєю чи прикладом, однаково процес роздумів, вибору і спроб неможливо відтворити мовною моделлю. У проєктній роботі відчутна індивідуальність, інтерес, спосіб мислення, питання, які хвилюють саме цю дитину.

В довготривалих і автентичних завданнях з’являється той особистий внесок, який неможливо підмінити згенерованим текстом. Коли дитина шукає інформацію, створює власну структуру, пробує кілька рішень і обирає одне з них – то результат має її особистий підпис.

Вчителька бачить, як дитина рухалася в темі, що відкидала, що залишала, які аргументи обирала. І ще одна важлива річ: проєкти дають дітям можливість не просто відповідати на якісь питання, а створювати власні змісти. Це те, чого ШІ все ще не вміє, а можливо й не навчиться ніколи.

Аудиторні формати. Коли видно, як працюють знання

Аудиторні завдання дозволяють побачити не те, як дитина формулює думку, а те, як вона застосовує знання в реальній ситуації. Це короткі мікрозавдання, аналіз уривка, робота з діаграмою, групове обговорення або невеликий проєкт, який народжується прямо на уроці. Усі ці формати мають одну спільну рису: вони спираються на матеріал, який з’являється саме тут і зараз, у класі, а не існує у вигляді готової інтернетної відповіді.

Саме тому аудиторні завдання вважають одними з найчесніших. Такі формати повертають навчання у природний простір, де знання не завчаються, а використовуються.


ШІ вже вплівся у навчання і став частиною щоденної роботи дітей. Це не загроза, якщо ми лишаємо простір для того, що технологія не здатна створити: живу відповідь, власні рішення, роботу, яка формується у моменті. Саме тому усні формати, проєкти і завдання в класі сьогодні стають головними способами побачити реальні знання.

Однак ШІ можна використовувати, щоб краще зрозуміти матеріал, знайти ідею або структурувати думку. Є один критерій, який працює завжди: дитина має вміти пояснити своїми словами те, що подає як свою роботу. Якщо цікаво розібратися глибше, як саме інтегрувати штучний інтелект у навчання – ми вже писали про це в окремому матеріалі «ChatGPT і шкільне навчання: як інтеграція ШІ покращує освіту». 

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School