img
img

Що таке мікронавчання і як воно допомагає дітям краще запам’ятовувати матеріал!

Учень дивиться короткий навчальний ролик на планшеті – приклад мікронавчання в дії
Світлана Солдак
24. 03. 2025

Пам’ятаєте, як довгі лекції втомлювали, а інформація губилась десь посеред уроку?  Зараз же утримувати увагу учнів стало справжнім спецзавданням: пандемія, війна, соцмережі та онлайн-уроки… Діти втратили звичку фокусуватися на матеріалі довше ніж на кілька хвилин. Але це не проблема, яку неможливо вирішити. Одним із сучасних підходів, що допомагає «захопити» увагу учнів, є мікронавчання. 

Що таке мікронавчання та навіщо?

Уявіть, що навчання — це величезна піца. Якщо намагатись з’їсти її одразу, то може стати погано і не отримаєш жодного задоволення. Але якщо порізати на маленькі шматочки й сконцентруватись на одному, то він може бути найсмачнішим. Мікронавчання — це ті маленькі, ідеально порізані шматочки, які легко засвоїти без переїдання. Замість довгих лекцій чи громіздких курсів, усе поділяється на компактні порції, тривалістю до десяти хвилин. Ви берете один шматочок, вивчаєте лише ключову ідею, і — о, диво! — розумієте та запам’ятовуєте краще.

Ця стратегія виникла ще у 2000-х і стала справжнім проривом завдяки своїй здатності адаптуватися до сучасного цифрового світу. Формати? На будь-який смак! Від відеоуроків, які можна знайти на YouTube, до інфографік, подкастів чи навіть мініігор. Головне правило: одна тема — один модуль. Жодної зайвої інформації, лише те, що потрібно тут і зараз. Концентрований шматочок знань, який легко переварити.

Як впроваджувати мікронавчання: поради від експертів

Мікронавчання, попри свою простоту, потребує чіткої організації. Тео Хуг, професор Інституту освітніх досліджень Університету Інсбрука, пропонує розглядати мікронавчання як багатовимірний інструмент, який можна адаптувати під різні потреби. Використовуючи його підхід деякі фрагменти мікронавчання вже активно інтегруються в шкільні уроки. Проте нам все ще є куди рости.

Що вже впроваджено в Україні

Перевернутий клас

В українських школах уже з’являються практики з перевернутим класом, і це справжній подих свіжого повітря. Замість того, щоб слухати стандартну лекцію, учні вдома дивляться коротке відео про те, як працює фотосинтез. А на уроці вже йде “двіж” — діти дискутують, ставлять запитання, пробують розв’язувати задачі або навіть створюють мініпроєкти.

Лаконічність та фокус

Сучасний підхід до навчання в українських школах дедалі більше нагадує епізоди серіалів, де кожен урок стає самостійною історією. Замість того, щоб розглядати тему “Функції” як монолітний блок, вчителі розбивають її на логічні частини. Наприклад, один урок присвячують аналізу графіків, на іншому розбирають лише обчислення, а ще на одному — практичне застосування.

Цей метод дозволяє зосередитися на одній конкретній ідеї, що полегшує сприйняття та засвоєння матеріалу. Замість того, щоб губитися в масі інформації, учні отримують чіткий акцент на кожному аспекті теми, що допомагає їм поступово будувати цілісне розуміння.

Поетапне навчання

Підготовка до ЗНО стає легшою завдяки мікронавчанню. Замість того, щоб намагатися охопити весь матеріал одразу, учні працюють із маленькими, чітко структурованими завданнями. Наприклад, на платформі “На урок” кожен тест охоплює лише одну тему — логарифми, хімічні рівняння чи граматичні конструкції. Такий підхід дозволяє зосереджуватися на ключових моментах, розв’язувати завдання без поспіху та поступово закріплювати знання. Учні можуть тренуватися будь-де: на перервах між уроками чи вдома за чашкою чаю, і саме така поетапність знімає стрес від великого обсягу підготовки.

Те, в чому ще трохи провисаємо

Уроки формату TikTok

Уявіть урок, що нагадує коротке відео в TikTok: кілька хвилин для пояснення однієї ключової ідеї. Такий формат особливо популярний у країнах Європи для пояснення складних концепцій без перевантаження. Наприклад, учням показують 3-хвилинний анімаційний ролик про ефект Доплера, після чого вони одразу переходять до виконання інтерактивних завдань, щоб отримати більше практики, та закріпити знання поки вони не розпорошились.

В Україні цей формат ще не впроваджено широко, але потенціал очевидний: більш динамічне та цікаве навчання із широкими можливостями для творчих завдань.

Адаптація під стилі навчання

Мікронавчання враховує різні способи сприйняття інформації, пропонуючи формати для кожного учня/учениці. Наприклад, у США подкасти стали популярним інструментом для викладання історії. Учні слухають короткі аудіоуроки з цікавими фактами та звуковими ефектами дорогою до школи або вдома. Після цього вони обговорюють матеріал на заняттях, відповідають на запитання чи виконують творчі завдання. В Україні цей підхід поки лише на етапі експериментів. Однак систематичне впровадження персоналізованих форматів залишається перспективою, яка може зробити навчання більш індивідуальним.

Інтерактивні додатки

Сучасні технології вже давно стали важливою частиною навчального процесу. У той час як в Україні активно використовують такі платформи, як Google Classroom чи Zoom, потенціал інтерактивних додатків поки не розкритий повною мірою. Наприклад, у Фінляндії школярі грають у мініігри на платформі Seppo. Ці ігри не просто розважають, а й допомагають закріпити навчальний матеріал, перетворюючи завдання на захопливий квест.

В Україні деякі вчителі вже тестують інтерактивні інструменти на кшталт Quizlet або Kahoot для повторення матеріалу. Але інтеграція таких додатків у систему навчання поки залишається “на виріст”.

Рефлексія як частина процесу

У світі мікронавчання все частіше наголошують на рефлексії. Це коли учні повертаються до пройденого матеріалу, аналізують свої помилки та роблять висновки. Наприклад, студенти після кожного завдання мають спеціальний час на самооцінку. Вони записують свої спостереження, визначають, що вийшло, а що потребує покращення.

В Україні поки більше уваги приділяють новим темам, часто забуваючи про важливість закріплення знань. Але є приклади шкіл, які впроваджують рефлексію через зворотний зв’язок після контрольних робіт або групові обговорення. Це дозволяє учням краще розуміти свої досягнення і рухатися далі більш впевнено.

Ефективність мікронавчання вже доведена

Дослідження Тіри Нур Фітрії підтверджують, що невеликі, чітко структуровані сегменти матеріалу допомагають краще запам’ятовувати й засвоювати інформацію. Учні, які навчаються за цим методом, показують на 18% кращі результати в тестах.

Це не тільки зміна формату, а новий погляд на освіту, яка відповідає швидко змінюваним умовам сучасності. Українські школи вже крокують у цьому напрямку, створюючи умови, де навчання стає більш інтерактивним, персоналізованим і цікавим. Майбутнє освіти вже тут — і воно обіцяє бути захопливим.

Сподобалась стаття?
Сподобається Dream School